Red Bull Racing is inmiddels kansloos voor het binnenhalen van de constructeurstitel. Dat geldt overigens ook voor Ferrari en Mercedes, aangezien McLaren tijdens de Grand Prix van Singapore het kampioenschap voor teams al binnen heeft gesleept en daardoor voor het tweede jaar op rij die titel naar Woking heeft gehaald. Daarachter is echter alles nog mogelijk.
Voor de geschiedenisboeken is het winnen van het constructeurskampioenschap geweldig nieuws, maar financieel heeft het niet altijd zoveel voordelen. Het personeel van het betreffende team krijgen namelijk bonussen uitbetaald en daardoor is het prijzengeld dat wordt uitgedeeld door de FIA er vaak zo doorheen. Daarom is het voor veel teams ook zéér belangrijk om tweede te worden in dit kampioenschap.
Op de tweede positie wordt er alsnog veel geld uitgedeeld door de FIA - zo'n €106 miljoen - terwijl er vaak geen bonussen uitbetaald hoeven te worden. Hierdoor houden teams op de tweede plek soms meer geld over dan het team op de eerste plaats - dat €120 miljoen ontvangt. En de strijd om P2 in het constructeurskampioenschap ligt nog helemaal open.
En in die titelstrijd merkt Red Bull Racing pas echt hoezeer ze een tweede coureur missen. Naast het feit dat Yuki Tsunoda telkens niet vooraan aanwezig is om Verstappen te helpen in zijn gevecht tegen de McLaren-coureurs - in de strijd om de titel voor coureurs - is de Japanner ook verantwoordelijk voor het feit dat Red Bull op dit moment vierde staat op de ranglijst voor teams.
Max Verstappen heeft in zijn eentje namelijk 306 punten gescoord, waarbij Red Bull Racing in totaal 331 punten heeft bij kunnen schrijven dit seizoen. Dat betekent dat de Nederlander bijna volledig verantwoordelijk is voor alle punten van het Oostenrijkse team in 2025. En daarmee weet hij alsnog in de buurt te blijven van Mercedes [341 punten] en Ferrari [334 punten]. Echter had Red Bull allang tweede kunnen staan, als Tsunoda vaker vooraan had gereden.
Als we kijken naar de punten die de 'tweede coureurs' van ieder F1-team dit jaar hebben binnengehaald, wordt duidelijk hoe groot het probleem is bij Red Bull Racing. Tsunoda - Liam Lawson scoorde in twee races geen punten - staat daarin namelijk op de zevende plek (!), met slechts 25 punten over het gehele F1-seizoen. In vergelijking met Ferrari en Mercedes is dat ontzettend weinig en dé reden waarom Red Bull nog altijd op de vierde plek staat in het kampioenschap.
Bekijk hieronder het overzicht van het puntentotaal van de 'tweede coureurs' van ieder F1-team, waarbij Red Bull Racing duidelijk teruggehouden wordt door Tsunoda.
Teams | Tweede coureurs | Puntentotaal |
McLaren | Lando Norris | 332 punten |
Ferrari | Lewis Hamilton | 142 punten |
Mercedes | Kimi Antonelli | 89 punten |
Williams | Carlos Sainz | 38 punten |
Aston Martin | Lance Stroll | 32 punten |
Racing Bulls | Liam Lawson | 30 punten |
Red Bull Racing | Yuki Tsunoda | 25 punten |
Haas | Oliver Bearman | 20 punten |
Sauber | Gabriel Bortoleto | 18 punten |
Alpine | Franco Colapinto | 0 punten |
Lees het artikel op de mobiele website