Auto, Motor und Sport komt met pijnlijk feit over nieuwe Ferrari-motor

| door R. Willems

Het raceweekend van Ferrari in Saoedi-Arabië is er een om snel te vergeten. Carlos Sainz en Charles Leclerc kwamen niet verder dan een zesde en zevende plaats, maar het meest verontrustende nieuws komt vanuit Auto, Motor und Sport.

De Grand Prix in Jeddah begon al lastig voor Ferrari, toen Charles Leclerc op donderdag te horen kreeg dat hij een tien plaatsen gridstraf moest nemen, nadat zijn team al de derde Control Electronics moest monteren, tijdens het tweede weekend van het 2023 Formule 1-seizoen.

Tijdens de openingsrace van het jaar viel de Monegask uit met een kapotte CE, terwijl het team daarvoor al datzelfde onderdeel had vervangen uit voorzorg. Dit betekende dat Leclerc al zijn derde element moest pakken, wat hem een gridstraf opleverde en hij dus vanaf de twaalfde plaats moest beginnen.

Max Verstappen liet zien dat dat geen probleem hoefde te zijn, aangezien hij vanaf de vijftiende startplek naar de tweede plek reed. Maar dat lukte Ferrari en Leclerc niet. De SF-23 komt flink tekort in racepace ten opzichte van de Red Bull Racing RB19. Volgens Formu1a.uno verloren Leclerc en Sainz gemiddeld 1.3 seconde per ronde op Verstappen en Pérez in Jeddah.

Lees ook

AMuS: 'Motor moet beschermd worden'

Maar dat Ferrari zoveel tijd verliest in de race is niet het enige pijnlijke nieuws voor het team van Fred Vasseur. Volgens Auto, Motor und Sport hebben de Italianen nog steeds last van motorproblemen, net als Leclerc in Bahrein.

Het Duitse tijdschrift weet dat Ferrari op de vrijdag in Saoedi-Arabië de motor flink moest terugschroeven en niet uit luxe. Het team uit Maranello probeerde niet om performance te verbergen voor voor concurrenten, maar moest dit doen om de motor te beschermen.

Omdat Ferrari toch een minder krachtige motor gebruikte, besloot het team om deze testsessies puur te focussen op racepace, wat de achterstand in de race op Red Bull, Aston Martin én Mercedes extra pijnlijk maakt.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen