Gisteren maakte Red Bull de nieuwe Red Bull RB17 wereldkundig. De bolide is ontworpen door designgoeroe Adrian Newey en beschikt over een aantal bizarre specificaties. GP33 heeft de meest belangrijke voor je op een rijtje gezet.
Lange tijd werd er gesproken over de RB17 en het duurde nog langer voordat de eerste beelden van de bolide opdoken. Wel werd er door Red Bull-kopstukken veelvuldig over het project gesproken. Met name ontwerper Newey liet weten dat het om een echt monster zou gaan.
Nu blijkt dat Newey allerminst heeft gelogen. De RB17 heeft namelijk 1200 pk, beschikt over een naturally aspirated 4,5 liter V10-motor, kent een 'red line' van maar liefst 15.000 toeren, heeft een topsnelheid van maximaal 370 kilometer per uur, weegt maar 900 kilogram én produceert bij 160 kilometer per uur (100 mijlen per uur) om en nabij de 1.700 kilogram aan downforce.
Ook heeft de bolide een actieve voorvleugel, actieve achtervleugel en een actieve diffuser. Om de bolide slechts 900 kilogram te laten wegen, heeft Red Bull gekozen voor wishbones van koolstofvezel, evenals een carbon versnellingsbak. Daarmee is de RB17 de enige productieauto ter wereld met een koolstofvezel versnellingsbak.
Verder weet CarWow te melden dat Max Verstappen op hetzelfde circuit een iets snellere rondetijd wist neer te zetten met de RB17 dan met de RB20. De RB17 is dus een ware Formule 1-auto, maar hoe duur is zo'n speeltje eigenlijk?
Volgens hetzelfde CarWow kost de RB17 een schamele 6 miljoen pond. Omgerekend moet je dus 7.138.800 euro neerleggen voor de RB17. Mocht je dat geld nou op je zolderkamer hebben liggen, dan is het echter goed mogelijk dat je alsnog geen RB17 kan kopen.
Er zullen namelijk maar 50 RB17-bolides worden gemaakt door Red Bull en hoogstwaarschijnlijk zijn de meeste bolides al gereserveerd door vermogende autoverzamelaars die maar wat graag een speeltje van Newey in hun collectie willen hebben.
Bekijk hieronder enkele kiekjes van de nieuwe RB17:
Lees het artikel op de mobiele website