Bizarre wending: Red Bull-coureur aangewezen als dader van bijna-horrorcrash

| door C. de Groot

De Mexicaanse motorsportfederatie is van mening dat Liam Lawson verkeerd zat toen hij bijna tegen twee marshals aanreed tijdens de GP van Mexico.

Na een chaotische openingsfase betraden twee marshals de baan om wat brokstukken weg te halen. Echter werd er over het hoofd gezien dat Lawson op dat moment in de pitstraat stond, waardoor de rijder later aan kwam rijden.

Vervolgens kreeg Lawson de schrik van zijn leven, want na het passeren van de eerste bocht reed hij bijna tegen de twee baanmedewerkers aan. De coureur schreeuwde over de boordradio en claimde dat hij ze wel dood had kunnen rijden.

Schuldig

De motorsportfederatie van Mexico heeft nu echter een opvallende dader aangewezen: namelijk Lawson zelf. De Nieuw-Zeelander zou zich niet hebben gehouden aan de regels die gelden wanneer er een dubbele gele vlag gezwaaid wordt.

"Opgemerkt moet worden dat het Racing Bulls-team de coureur had geïnformeerd dat er brokstukken op de baan lagen en dat dit gedeelte onder een dubbele gele vlag stond, zodat hij uiterst voorzichtig moest rijden in dit gebied", begint de federatie in een verklaring.

"Daarom moest de coureur op dat moment zijn snelheid aanzienlijk verminderen, niet inhalen en bereid zijn om indien nodig te stoppen, in overeenstemming met de geldende veiligheidsvoorschriften."

"Bij analyse van de beelden van de camera aan boord van de auto is te zien dat coureur Liam Lawson, wanneer hij bocht 1 nadert, begint te draaien om de ideale lijn te nemen. Op dat moment zijn de baancommissarissen duidelijk zichtbaar terwijl zij hun interventieprocedures uitvoeren om de brokstukken op te ruimen die waren achtergebleven als gevolg van het eerdere contact."

"De nabijheid van de auto tot het werkgebied toont aan dat de baancommissarissen nog steeds actief waren in het risicovolle gebied en bezig waren met schoonmaak- en veiligheidstaken op het circuit."

Lees ook

Duidelijk bewijs

Het feit dat Lawson zijn ideale lijn hanteerde, is volgens de federatie genoeg bewijs om hem als schuldige aan te wijzen. De camera die op de auto van de coureur gemonteerd zit, zou voor het bewijs hebben gezorgd.

"De beelden laten duidelijk zien dat coureur Liam Lawson de stuurhoek van zijn auto handhaaft bij het nemen van bocht 1, zonder zijn traject te wijzigen, ook al staken de baancommissarissen de baan over om terug te keren naar hun post."

"Deze actie vond plaats terwijl er nog personeel in het gebied aan het werk was, wat aantoont dat de bestuurder zijn rijlijn niet onderbrak ondanks de duidelijke aanwezigheid van marshals op het circuit."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen