BREAKING: Formule 1 maakt vervroegd einde aan testsessie in Bahrein

| door R. Willems

De Formule 1 heeft besloten om de ochtendsessie tijdens de tweede testdag in Bahrein vervroegd stil te leggen. Anderhalf uur voordat de eerste sessie van de dag eigenlijk zo eindigen, werd er met een rode vlag gezwaaid op het Bahrain International Circuit. De reden daarvoor was een losgekomen afwateringsdeksel in bocht 11.

Ferrari en putdeksels, het is geen fijne combinatie. Tijdens de vrije training voor de Grand Prix van Las Vegas in 2023 werd de auto van Carlos Sainz geraakt door een dergelijke deksel, waardoor hij én uit de sessie lag én schade had aan zijn vloer, versnellingsbak en motor. De Spanjaard moest de race daardoor van buiten de top tien starten, wat er mede voor zorgde dat Mercedes de tweede plek in het constructeurskampioenschap wist toe te eigenen.

Maar daar houdt het niet op voor Ferrari. Tijdens de ochtendsessie op de tweede dag van de F1-wintertest kwam er een afwateringsdeksel los in bocht 11, nadat Charles Leclerc er overheen gereden was. Een ronde later reed Lewis Hamilton erover, waardoor de deksel op het asfalt kwam te liggen. Weer een ronde later was het weer Leclerc die over de deksel reed, met alle gevolgen van dien. Het zorgde ervoor dat hij schade kreeg aan de vloer van zijn Ferrari en het zorgde voor een rode vlag, omdat de veiligheid van de coureurs niet gegarandeerd kon worden.

F1 legt test stil

Nadat er een aantal medewerkers van de FIA en van het circuit naar de betreffende putdeksel hadden gekeken, kwamen ze tot dezelfde conclusie: de ochtendsessie moet vervroegd beëindigd worden. Dit is een vervelend bericht voor alle coureurs die alleen in de ochtend mochten rijden op donderdag, omdat zij anderhalf uur minder tijd hebben om de nieuwe auto's te testen. Onder andere Sergio Pérez heeft hier veel last van, aangezien dit pas de eerste keer was dat hij in de Red Bull Racing RB20 stapte.

De Mexicaan had tot op het punt dat de deksel loskwam slechts twintig rondjes achter zijn naam staan, 120 minder dan Max Verstappen op de gehele woensdag reed. Dit kwam mede door een brand in zijn voorremmen aan het begin van de dag. In die twintig rondjes wist Pérez een beste tijd van 1:32.879 te rijden, wat een stuk langzamer was dan de snelste tijd van de sessie. Die werd neergezet door Charles Leclerc, die in de Ferrari SF-24 een 1:31.750 noteerde.

Lees ook

Voordeel voor Max Verstappen

Maar ook voor de Formule 1 geldt de uitspraak: de een zijn dood is de ander zijn brood. Omdat de ochtendsessie meer dan een uur is ingekort, krijgen de teams eerder de tijd om aan de lunchpauze te gaan. Normaliter vindt dat plaats tussen 12:00 en 13:00, maar dat is nu een uur naar voren gehaald. Dit betekent dat de middagsessie een uur langer duurt dan normaal.

Max Verstappen, die vanmiddag in de RB20 plaatsneemt, zou eigenlijk 4 uur de tijd hebben om zijn auto nog beter te leren kennen, waarna zijn testdagen erop zitten. Maar door deze tegenvaller voor Pérez, krijgt hij 5 uur de tijd in de middag. Sergio Pérez zit op vrijdag de hele dag in de auto.

UPDATE: Sergio Pérez blijft de hele dag zitten

Omdat Red Bull Racing beide coureurs gelijke kansen wil geven, heeft het team besloten om Max Verstappen vandaag NIET in te laten stappen in de RB20. De Nederlander zou eigenlijk de middagsessie draaien, maar door het verkorte ochtendprogramma - en het feit dat Pérez maar twintig rondjes heeft gereden - mag Checo de hele dag in de auto blijven zitten.

Op vrijdag zullen Pérez en Verstappen de Red Bull Racing-auto delen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen