Carlos Sainz schrikt van 2024 Ferrari-bolide op de simulator

| door R. Willems

Ferrari-coureur Carlos Sainz heeft de 2024-auto al een aantal keer mogen testen in de simulator, tijdens de winterstop in de Formule 1. De Spanjaard kan nog niet te veel loslaten over de nieuwe auto van Ferrari, maar hij weet al wet dat het héél anders is dan hij dit jaar bestuurd heeft.

De SF-23, waar Charles Leclerc en Carlos Sainz gebruik van moesten maken in 2023, heeft één overwinning binnengehaald. Tijdens de Grand Prix van Singapore wist Sainz naar de overwinning te snellen, in het weekend waar Red Bull Racing en Max Verstappen problemen met de RB19 hadden.

Volgend jaar moeten daar meer races aan toegevoegd worden, omdat het wel eens tijd wordt voor een kampioenschap in Maranello. Het Italiaanse team staat al sinds 2008 droog, toen men voor het laatst een constructeurskampioenschap won. De laatste titel voor coureurs werd één jaar eerder gewonnen, toen Kimi Raikkonen tot kampioen gekroond werd.

Lees ook

2024-auto in de simulator

Ferrari zal dan ook hopen dat hun auto voor 2024 dé bolide wordt waarin het volgende kampioenschap gewonnen gaat worden. Carlos Sainz heeft er al in mogen rijden op de simulator en de tweevoudig Grand Prix-winnaar weet dat de auto heel anders aanvoelt dan wat hij dit jaar onder zich gehad heeft.

Maar om al iets te vertellen over het gedrag van de auto op de baan, daar is het nog te vroeg voor. Daarvoor moeten we wachten tot aan de wintertest in Bahrein.

"Ik denk dat we moeten wachten tot we gaan testen. Ik denk dat het ontzettend moeilijk is om nu al iets te weten. Maar de auto gedraagt zich zeker anders in de simulator", liet Sainz weten aan o.a. PlanetF1.

"Maar ik denk dat, totdat we de auto met 100 kilo brandstof gevuld hebben en banden hebben gebruikt, het onmogelijk zal zijn om te zien hoe de auto omgaat met de banden, hoe hij omgaat met het tempo en hoe ons racetempo daardoor zal worden beïnvloed. Dat zullen we pas weten in Bahrein, als we de auto op de baan zetten. In de tussentijd kunnen we ons richten op het verbeteren van de prestaties van de auto in de windtunnel."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen