In 2023 werd er minder ingehaald dan tijdens 2022, toen de nieuwe grondeffect-reglementen van kracht gingen. Dit komt mede door de kleine regelwijziging van afgelopen winterperiode, waarbij de teams de vloerranden moesten verhogen.
Hierdoor kan er meer lucht uit de zijkanten van de auto ontsnappen, wat voor meer vuile lucht zorgt en het volgen van elkaar dus lastiger maakt. Maar volgens de FIA wordt er nog altijd te veel ingehaald. Niet over het algemeen, maar wel in de DRS-zones. Coureurs wachten hun kans af tot ze in de DRS-zone zitten, zodat ze met een opengeklapte vleugel hun voorganger in kunnen halen.
Volgens de FIA is dat niet de bedoeling van DRS. Het moet een hulpmiddel zijn om in te halen, maar het moet niet zo zijn dat er alleen met DRS ingehaald kan worden. Daarom wil het bestuursorgaan in 2026 daar wat aan doen. Met een nieuw DRS-systeem moet het inhalen op de rechte stukken lastiger worden, waardoor coureurs echt moeite moeten doen om elkaar voorbij te komen, zoals vroeger het geval was.
"Wat we niet willen is dat auto's elkaar gewoon passeren op het rechte stuk. We willen dat de auto's dicht bij elkaar komen op het rempunt, dat er een gevecht ontstaat en dat de coureurs hun talent moeten gebruiken", zegt Nikolas Tombazis van de FIA bij de Spaanstalige versie van Motorsport.com.
Maar dat plan moet nog helemaal goed uitgewerkt worden, omdat het ook niet de bedoeling is dat er dadelijk geen inhaalacties meer plaatsvinden. De FIA wil een juiste compromis vinden.
"We kunnen niet riskeren dat we in een situatie terechtkomen waarin inhalen weer onmogelijk wordt, of iets dergelijks. Dus we willen het klaar hebben en matig gebruiken, maar niet te veel."
Lees ook
Wat verwacht Max Verstappen voor 2024? 'Realistisch gezien...'
Sky Sports-prominent vloert Sergio Pérez in vergelijking met Max Verstappen
Lichtere auto's
Naast het feit dat de FIA iets wil gaan doen aan het DRS-verhaal, gaan ze de auto's ook een stukje lichter maken voor 2026. De laatste jaren worden de auto's alleen maar zwaarder, omdat ze steeds veiliger worden, maar dat zorgt ervoor dat ze minder fijn te besturen zijn.
Max Verstappen heeft al een aantal keer geklaagd dat de huidige bolides te zwaar en te stijf zijn en daar is Tombazis het mee eens: "Ons doel is om een aanzienlijk lagere gewichtslimiet te hebben, en we streven ernaar om de gewichtslimiet te verlagen met zo'n 40 kg tot 50 kg in 2026. We vinden dat de auto's de afgelopen jaren te log en te zwaar zijn geworden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties