Ferrari was in 2022 de grootste titelrivaal van Red Bull Racing. Tot aan de zomerstop was de F1-75 de betere auto, zeker in de kwalificaties. Maar door fouten van de Ferrari-coureurs, aan de pitmuur en problemen met de betrouwbaarheid ging Red Bull er met de titel vandoor.
In de zomerstop merkte Ferrari al dat het gat naar Max Verstappen en Red Bull te groot geworden was. Na de crash van Leclerc in Frankrijk ging de focus dan ook volledig op 2023 en de resultaten in de windtunnel waren geweldig deze winter. Toch zorgde dat nog niet voor successen op het asfalt.
Tijdens de twee openingsraces van 2023 was Ferrari teleurstellend, met een uitvalbeurt voor Leclerc in Bahrein en een vierde plaats voor Carlos Sainz, terwijl ze in Jeddah zesde en zevende werden. De Ferrari-coureurs verwachten dan ook geen wonderen in Australië.
"We zitten er te ver achter om te denken aan overwinningen, maar dat betekent niet dat we niet alles gaan geven. Ik ben tevreden met mijn manier van rijden dit jaar en wil dat doorzetten. Qua motivatie is er geen probleem bij mij. Ik ben altijd erg gemotiveerd", begint Leclerc in Melbourne.
Als de Monegask terugkijkt op de GP van Australië van 2022, waar hij dominant won, moet hij toegeven dat dat dit jaar niet gaat lukken. "Dat zijn goede herinneringen, maar nu arriveren we hier in een andere situatie. Onze prestaties zijn overduidelijk niet zo goed (als vorig jaar, red.). Ik verwacht dan ook geen wonderen", zo zegt Leclerc.
Waar Charles Leclerc dus vooral kijkt naar de prestaties van de Ferrari SF-23, is Carlos Sainz gefocust op de Red Bull RB19. Volgens de Spanjaard, die lange tijd onderdeel was van de Red Bull-familie, is de bolide van Max Verstappen superieur in ieder aspect.
"Red Bull is sterker dan ons in alles en dat laat zien dat we iets moeten veranderen. Wellicht moeten we iets heel anders gaan doen dan we nu hebben. We hebben dit concept gehouden omdat we extreem sterk waren aan het begin van 2022", aldus Sainz.
Lees het artikel op de mobiele website