F1 Nieuws

Veel verwarring na beslissing FIA: 'Ferrari weer beter dan Red Bull Racing?'

Veel verwarring na beslissing FIA: 'Ferrari weer beter dan Red Bull Racing?'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Veel verwarring na beslissing FIA: 'Ferrari weer beter dan Red Bull Racing?'

Veel verwarring na beslissing FIA: 'Ferrari weer beter dan Red Bull Racing?'
Red Bull Content Pool

Aan het begin van 2022 was de Ferrari F1-75 overduidelijk sneller dan de RB18 van Red Bull Racing. De Oostenrijkse bolide was véél te zwaar, waardoor Charles Leclerc vooral in de kwalificatie geen match was voor Max Verstappen. Dat veranderde in de zomerstop.

Door de lobby van Mercedes in Azerbeidzjan - het team reed met opzet een té agressieve rijhoogte, waardoor de FIA moest ingrijpen en porpoising moest stoppen - kwam de FIA met een oplossing: vóór de Grand Prix van België moeten alle teams het stuiteren onder controle hebben.

Zo werd er een meetsysteem toegevoegd, waarbij het bestuursorgaan kon zien of een team te veel stuiterde of niet. Als een auto meer bewoog dan was toegestaan, moest dat team de rijhoogte van hun bolide verhogen, wat desastreus is voor de downforce en daarmee de rondetijden.

Overigens was dat niet het enige wat werd geïntroduceerd tijdens de Technical Directive in Spa-Francorchamps. Auto's mochten namelijk ook geen 'flexibele vloer' meer hebben. Toto Wolff was er van overtuigd dat Red Bull Racing en Ferrari een manier hadden gevonden om de vloer te laten bewegen, waardoor ze laag aan de grond konden liggen, maar er niet te veel van de plank werd gereden.

Door de 'flexi-floor-regel' toe te passen, moest dat verleden tijd zijn. Voor Red Bull Racing had dit geen gevolgen. De RB18 was nog altijd erg snel. Ferrari had hier wél last van. De F1-75 viel ineens terug in het veld en moest zelfs even vrezen voor de tweede plaats in het kampioenschap.

2023-regels nóg strenger

Dit jaar heeft de FIA nog meer anti-porpoising regels geïntroduceerd, waarbij teams de vloerranden met 15 mm moesten verhogen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het stuiteren bijna compleet is verdwenen, waardoor een deel van de TD39 niet meer nodig was.

Het meetsysteem van de FIA is daarom ook weggehaald, maar dit werd op een vreemde manier aangekondigd. Er werd in Italiaanse media geroepen dat de volledige TD39 weg was en Ferrari dus weer terug kon keren aan de top. De journalisten van Formu1a.uno hebben deze verwarring opgehelderd: Ferrari blijft waar het is!

"Ik heb veel DM's gekregen over de TD39 (of die nu nog aanwezig is of niet). Wat ik kan zeggen is: de 2023-regels hebben ervoor gezorgd dat de ingenieurs de rijhoogte met minsten 10mm moesten verhogen. 2023-auto's rijden hoger, dus er verandert helemaal niks voor Ferrari", zo liet Giuliano Duchessa weten op Twitter.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties