Christian Horner geeft belangrijke update over mogelijke budgetplafond-overschrijding Red Bull Racing

| door R. Willems

In 2021 wist Red Bull Racing zich niet aan het budgetplafond te houden. Het Oostenrijkse team ging met 400.000 dollar over de limiet heen, waarvoor het een fikse straf ontving vanuit de FIA.

Red Bull moest een boete van 7 miljoen euro betalen en kreeg ook nog eens te horen dat ze 10% minder tijd door mochten brengen in de windtunnel. Vooral dit laatste punt is pijnlijk voor het team, aangezien ze de auto in de windtunnel moeten ontwikkelen.

Het geluk voor Max Verstappen en Sergio Pérez is dat de RB19 zó goed is, dat het team niet veel uren in de windtunnel nodig had voor 2023. Al vroeg in het seizoen heeft Adrian Newey zich kunnen focussen op 2024 en de beschikbare uren daarin kunnen stoppen.

Red Bull in 2022 weer over het plafond?

Maar afgelopen week kwamen er ineens zorgwekkende geruchten naar buiten dat Red Bull in 2022 wéér over de limiet was gegaan. Mercedes had al aangegeven dat het zwaardere straffen zou willen zien als dit het geval was en ook de FIA zal hier zeker niet blij mee zijn.

Gelukkig voor Max Verstappen, Sergio Pérez en alle fans van Red Bull Racing heeft Christian Horner in Hongarije duidelijk gemaakt dat zijn team zich aan de regels gehouden heeft in 2022. De Brit wist te melden dat Red Bull 'enkele miljoenen' onder de limiet van het budgetplafond is gebleven.

"Vorig jaar beschadigde Max slechts één voorvleugel en Checo had slechts één crash in Montreal, daarnaast hebben we onze auto niet ver doorontwikkeld. Daarom zaten we enkele miljoenen onder het plafond vorig jaar, mede door de [lage] ongeluks- en ontwikkelingskosten, die hoog op kunnen lopen", zo begint Horner bij Sky Sports.

Lees ook

'Enorme klap'

Volgens Horner is de straf vanuit de FIA 'draconisch'. De Red Bull-baas meent dat vooral het hebben van minder tijd in de windtunnel een enorme klap is voor het team.

"Geloof mij maar, het is een ongelofelijke klap die we hebben gekregen als je kijkt hoeveel minder tijd wij kunnen inzetten in de windtunnel ten opzichte van onze concurrenten. Als uren in de windtunnel ineens niet meer tellen, waarom schaffen we ze dan niet meteen af?"

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen