Dat de concurrenten niet dichter bij Red Bull Racing wisten te komen in 2023 is voor Red Bull zelf misschien wel de grootste verrassing. De RB19 bleek oppermachtig te zijn in het vorige seizoen, waarbij Max Verstappen 19 van de 22 races wist te winnen en teamgenoot Sergio Pérez er ook twee op zijn naam schreef.
Alleen Carlos Sainz wist in Singapore de enige 'niet Red Bull-coureur' te worden die een overwinning pakte in 2023. Je zou kunnen zeggen dat het Oostenrijkse team simpelweg het beste design heeft ontwikkeld in de winterperiode tussen 2022 en 2023, maar volgens Christian Horner is dat eigenlijk helemaal niet het geval.
De RB19 was in aller eerlijkheid een simpele evolutie van de RB18, die in 2022 het kampioenschap wist te geven aan Max Verstappen. Veel onderdelen die in 2022 gebruikt zijn, werden in 2023 wederom op de auto gezet, met een kleine aanpassing hier en daar. Dat ze dan alsnog zó dominant waren was dan ook voor Horner een verrassing.
Hij geeft de concurrenten dan ook nog een trap na, om uit te leggen dat de RB19 echt niet zo bijzonder was als de buitenwereld denkt en de meeste onderdelen gewoon uit de 2022-auto geknipt en geplakt zijn. De andere teams hadden hun zaakjes simpelweg niet op orde.
"Wat je moet onthouden is dat er bij de RB19 een groot aantal onderdelen uit de RB18 kwam: de versnellingsbak, een groot deel van de ophanging en de helft van het chassis. Het was in feite een knip en plak-auto afgelopen jaar", geeft Horner aan bij Motorsport.com.
"Het belangrijkste dat we konden aanpakken was het gewicht. We waren zo laat met de nieuwe regels in 2021, vanwege de strijd om het kampioenschap [met Mercedes] dat de auto in 2022 een beetje aan de zware kant was. Het is ons dus gelukt om [in 2023] jaar 20 kilo uit de auto te halen en wat onvolkomenheden weg te werken."
Lees het artikel op de mobiele website