Christian Horner legt uit waarom Sergio Pérez verslagen werd door een Haas in Oostenrijk

| door R. Willems

Sergio Pérez heeft een paar lastige weekenden achter de rug in de Formule 1. De Mexicaan had gehoopt dat hij op de Red Bull Ring een betere race zou hebben, maar ook daar wist de zesvoudig Grand Prix-winnaar geen indruk te maken. Waar teamgenoot Max Verstappen om de zege aan het strijden was met Lando Norris, moest Pérez het uitvechten met de Haas-coureurs in de onderste regionen van de puntenplaatsen.

Het was voor Red Bull Racing een pijnlijke thuisrace, door het incident van Max Verstappen vooraan het veld en de lastige race van Sergio Pérez. In Spielberg had het team gehoopt op een één-twee, zoals aan het begin van het seizoen nog weleens voorkwam, maar dat was Red Bull niet gegund. George Russell wist er uiteindelijk met de overwinning vandoor te gaan, omdat Max Verstappen in de slotfase van de race terecht kwam in een gevecht met Lando Norris.

In dat gevecht reed hij zijn band lek, moest hij driekwart ronde op drie banden rijden, maakte hij een pitstop en kreeg hij uiteindelijk ook nog eens een tijdstraf van 10 seconden. Maar zelfs met dit alles wist Verstappen vóór Sergio Pérez te eindigen in Oostenrijk. Het laat zien hoe ver Pérez verwijderd was van de kop van het veld. Toch wil Horner niet te hard ingaan op de teamgenoot van Max. Volgens de Brit had Pérez namelijk flinke schade opgelopen in het begin van de Grand Prix.

"Checo had een lastige race. Hij had best wel een flinke touché in de eerste ronde", begint Horner bij Crash.net. In bocht 4 raakte Pérez de McLaren van Oscar Piastri, die daardoor in het grind werd geduwd. Maar de Australiër kwam hier uiteindelijk beter uit, aangezien Pérez flinke schade aan zijn RB20 had.

"Hij had een behoorlijk groot gat in de sidepod en het verlies aan snelheid in de rechte lijn dat dat met zich meebrengt. Het werkte een beetje als een luchtrem. Daarom had hij moeite met de snelheid op rechte stukken. Het is dus moeilijk om Checo's race te beoordelen vanwege de schade die hij had."

Hoeveel tienden Pérez per ronde verloor weet Horner niet, maar voor hem is het duidelijk dat de teamgenoot van Verstappen kansloos was voor een goed resultaat. "Ik heb geen exacte cijfers. Het enige wat ik weet is dat hij een groot gat had verloren en dat er op de data werd gemeld dat er daardoor een aanzienlijk verlies was."

Uiteindelijk eindigde Pérez op de zevende positie, achter de Haas van Nico Hülkenberg. Ronde na ronde probeerde Pérez voorbij te komen aan de Duitser, wat in de laatste ronde ook lukte. Maar nog geen paar honderd meter verder werd Pérez weer ingehaald door Hülkenberg, die daarmee een P6 veilig stelde voor het Amerikaanse team.

Lees ook

Pérez baalt van schade

Sergio Pérez zelf baalt van de schade, aangezien hij bij de start dacht dat er iets moois aan zat te komen in Oostenrijk: "Er was veel schade aan de sidepod. Ik raakte Piastri een beetje in bocht 4. Het was jammer, want we hadden een goede start, maar vanaf dat moment kon ik niets meer doen aan de auto, het was gewoon uit balans. Toen ik ook nog een fout maakte bij het inrijden van de pitstraat met de pitlimiter, was het gewoon een ramp van een race die heel goed begon. Maar ik denk dat door het gebrek aan tempo en de achterstand, er geen hoop was om weer tegen mensen te vechten."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen