Max Verstappen wist dit weekend heel knap zijn vijfde zege van het seizoen te pakken. In Imola pakte de Nederlander voor Lando Norris en Charles Leclerc de overwinning, maar op het einde was het nog even billen knijpen voor Verstappen. Teambaas Christian Horner legt uit waarom het in de laatste ronden van de race nog even spannend werd.
Vanaf de start reed Max Verstappen weg bij de rest op zijn medium banden. Er leek geen vuiltje aan de lucht, maar opeens stortte zijn harde banden, die hij had gewisseld tijdens zijn pitstop, in elkaar. Norris was bijna een halve seconde per ronde sneller, maar toch kreeg Verstappen het voor elkaar om als eerste over de finish te komen. Met een minimaal verschil van 0.725 seconden finishte Norris achter Verstappen als tweede. Horner geeft toe dat het team uit Milton Keynes een fout heeft gemaakt en het voor Verstappen veel makkelijker had kunnen maken.
Tegenover Viaplay blikt Horner terug op de winst van Verstappen. De teambaas was verbaasd over de snelheid van Norris de laatste paar rondes. "De eerste helft van de race controleerden we eigenlijk alles, maar met twintig rondjes te gaan werd Lando ineens een stuk sneller. Je hoorde Max klagen over de voorbanden en de temperatuur. De banden waren vrij hard en we hebben ze op vrijdag niet getest. Achteraf is dat een fout geweest en hadden we meer informatie nodig", zei Horner na afloop.
Horner schroomt niet om Verstappen te voorzien van de loftrompet. De Engelsman is vol bewondering over de prestatie van de Nederlander. "Het was een geweldige teamprestatie. We draaiden de vrijdag om in poleposition en de overwinning. Het was een zwaarbevochten zege, vooral omdat Lando nog dichtbij kwam in de slotfase. Max was echter fenomenaal en maakte geen enkel foutje in de laatste 25 ronden. Zo pakten we een moeilijke én belangrijke zege", aldus de Brit.
Verstappen staat dus nog steeds bovenaan het rijderskampioenschap. De Nederlander heeft nog een ruime voorsprong op Charles Leclerc en teamgenoot Sergio Pérez en lijkt dus af te stevenen op zijn vierde wereldtitel.
Lees het artikel op de mobiele website