Red Bull-teambaas Christian Horner heeft tijdens de F1 Nation-podcast gesproken over de huidige problemen van zijn team met het begrijpen van de RB20. Volgens Horner wordt dat proces moeilijker gemaakt door een zogenaamde "handicap".
Het team van Red Bull wist samen met Ferrari het beste uit de startblokken te komen in 2022, toen de huidige ground effect reglementen in werking traden. Enige tijd kon Ferrari volgen, maar naarmate het 2022-seizoen vorderde raakte de Italiaanse grootmacht steeds verder achterop en was het uiteindelijk Red Bull dat er met de beide wereldtitels vandoor ging.
Ook in 2023 was Red Bull de dominante factor. Echter, waar er in 2022 nog enige tegenstand was, was dat in 2023 niet het geval. Red Bull wist immers 21 van de 22 races te winnen afgelopen seizoen, waarvan Max Verstappen er negentien voor zijn rekening nam. Het is dan ook geen wonder dat Red Bull opnieuw de beide wereldkampioenschappen won in 2023.
Dit seizoen begon Red Bull opnieuw erg sterk aan het seizoen, maar inmiddels is het team van McLaren aan Red Bull voorbij gegaan. Onlangs pakte de formatie uit Woking al, voor het eerst sinds 2014, de leiding in het constructeurskampioenschap en Lando Norris staat 'slechts' 52 punten achter Verstappen in de stand om het rijderskampioenschap.
Waar Red Bull genoegen lijkt te hebben genomen met het verliezen van de constructeurstitel, is dat bij de rijderstitel een heel ander verhaal. Die wil Red Bull namelijk wél graag binnenhalen. Daarvoor is het echter zaak dat de huidige problemen met de RB20 het hoofd geboden worden. Volgens Horner zorgt het succes uit 2022 en 2023 echter voor problemen bij Red Bull.
"Het is zeker een factor, want het blijft natuurlijk een 'handicap'. Als je het kampioenschap leidt, heb je de minste tijd in de windtunnel of om computersimulaties te gebruiken. Dat is een handicap, maar binnen het budgetplafond moet je heel goed nadenken wanneer en hoe je je middelen gaat gebruiken. Je moet voor een goede prijs-kwaliteitverhouding zorgen. De dagen dat je alsmaar verbeteringen bleef doorvoeren zijn voorbij. Je kan het je gewoon niet meer veroorloven. Je moet enorm selectief zijn in wanneer je op de productieknop drukt", aldus Horner.
Lees het artikel op de mobiele website