De Formule 1 maakt sinds de overname door Liberty Media in 2017 een enorme boom mee. Zo zijn er over de hele wereld tal van circuits die maar wat graag een F1-race zouden willen organiseren en is de commerciële kant van de sport nog nooit zo sterk geweest. Echter, er heerst een groot probleem op de achtergrond.
En dat heeft te maken met het aantrekken van mensen. Het Britse medium The Race sprak met Sophia Heath, voorheen werkzaam bij autobedrijf Polestar en nu actief als technisch recruitment engineer bij de renstal van Max Verstappen en Yuki Tsunoda in Milton Keynes.
Volgens Heath zit het probleem hem in het vinden van de juiste mensen voor de vele specifieke afdelingen van een F1-team. "Ik denk dat wat mensen niet zien op tv, is dat het niet alleen om de coureur gaat, maar ook om de mensen aan de pitmuur en de monteurs in de garage. Er werken nu ongeveer 2000 mensen bij Oracle Red Bull Racing en we ontwerpen, produceren en assembleren alles wat je op de auto ziet hier, en hij wordt hier gebouwd", vertelde Heath bij The Race.
"Dat is best wel cool, want er is eigenlijk geen andere industrie, zelfs niet de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk, waar je kunt zeggen dat alles in het Verenigd Koninkrijk is gemaakt, gebouwd en geassembleerd. Het is een van de nicheaspecten van de motorsport en wat het Verenigd Koninkrijk tot een soort wereldleider op dit gebied maakt", voegde ze toe.
Lees ook
Helmut Marko ziet Red Bull-talent als bedreiging voor Max Verstappen: 'Hij heeft ook geen...'
Voormalige teambaas weet wanneer Max Verstappen cruciale keuze over toekomst gaat maken
Moeite met vinden van personeel
"Schokkend genoeg, hoe cool dit ook is, hoe cool het er ook uitziet op tv en hoe wereldwijd deze sport ook is, we hebben eigenlijk moeite om functies te vervullen en talent aan te trekken. Een van de gebieden waar we moeite mee hebben, is de productie. Veel van wat we maken en bouwen is voor ons erg niche", ging de Britse verder.
"Er zijn nu tien teams – tien teams die allemaal mensen in dienst hebben met de vaardigheden die nodig zijn om onze auto's te produceren en te bouwen. We kunnen niet altijd dezelfde mensen hebben. Dus moeten we op zoek gaan naar mensen met andere vaardigheden die deze functies kunnen vervullen", aldus Heath.
Als oorzaken voor dit probleem geeft Heath aan dat de automobielindustrie in het Verenigd-Koninkrijk flink is gekrompen (van 17% van het Britse BBP in 1990 naar 9% in 2024), alsook de COVID-pandemie die ervoor zorgde dat veel jonge mensen de zekerheid van de universiteit verkozen boven een stage/baan in de automobielindustrie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties