Red Bull-teambaas Christian Horner heeft na afloop van de kwalificatie laten weten wat er precies misgaat bij de RB20 van Max Verstappen en Sergio Pérez. Volgens de Britse teambaas zal er een oplossing komen voor het probleem, maar wanneer dat zal gebeuren blijft voor nu een groot vraagteken.
Voor Red Bull verliep de kwalificatie van gistermiddag vrij wisselvallig. In de eerste twee delen van de sessie kwamen Verstappen en Pérez namelijk nog goed mee, maar in de laatste run van Q3 was er ineens helemaal geen snelheid meer te bekennen in de RB20.
De beide coureurs klokten namelijk op meer dan zes tienden achterstand van polesitter Lando Norris de zevende en achtste tijd. Dat terwijl de rest van de top zes binnen twee tienden van een seconde van elkaar zat.
Een vrij opmerkelijke situatie, aangezien Verstappen en Pérez in hun tweede run van Q3 op een setje nieuwe rode soft banden reden. Ondanks dat wisten de beide Red Bull-coureurs niet verder naar voren te komen. Gevraagd naar de situatie bij Red Bull, geeft teambaas Horner aan dat er veel vraagtekens bij zijn equipe zijn over hoe het zo mis kon gaan tijdens de kwalificatie in Monza.
"We begrijpen gewoon niet dat we 1.19,6s reden op gebruikte banden en dat we vervolgens op twee sets nieuwe banden niet beter dan 1.120,0s konden rijden. De balans is er gewoon niet voor (Verstappen, red.), dus er is iets fundamenteels aan de hand waar we op dit moment niet bovenop zitten", trapt Horner af in gesprek met Sky Sports.
"We moeten het natuurlijk begrijpen en begrijpen waarom we die tijd kunnen neerzetten op de oude banden en niet in de buurt komen op twee sets nieuwe banden. In Q2 zag het er niet slecht uit. Ik bedoel, nog steeds de rijeigenschappen waar Max het over had, maar in Q3 klopt er iets niet. De anderen kunnen zich allemaal verbeteren op nieuwe banden, maar wij zaten er mijlenver naast", gaat Horner verder.
Om de uitblijvende balans van de RB20 beter te begrijpen, besloot Red Bull om Verstappen in Zandvoort met een oudere specificatie van de RB20-vloer te laten rijden. Ook dat heeft volgens Horner niet voor het gewenste effect gezorgd bij Verstappen en zijn Red Bull-engineers.
"We hebben afgelopen raceweekend met een oudere specificatie gereden om te zien of de problemen daarmee verholpen waren. In werkelijkheid hadden we met die specificatie nog steeds dezelfde rijeigenschappen en problemen als aan het begin van het jaar", zegt Horner.
"Dat heeft de jongens (in de fabriek, red.) ontzettend veel data opgeleverd, maar ook veel om ons hoofd over te buigen. En we moeten er snel iets aan doen. We zien dat de McLarens de laatste paar races een grote stap hebben gemaakt. En we zitten hier nu ook achter Ferrari en Mercedes", gaat de teambaas verder.
"Er is iets dat duidelijk niet werkt aan de auto en dat proberen we te ontrafelen. Allereerst moet je het probleem begrijpen en begrijpen hoe je het kunt aanpakken, en het vervolgens implementeren. Er komt een technische oplossing voor een technisch probleem", aldus Horner.
Lees het artikel op de mobiele website