Christijan Albers ziet valkuil voor Max Verstappen en Red Bull: 'Dat was duidelijk'

| door C. de Groot

Christijan Albers, vroeger Formule 1-coureur en tegenwoordig analist van de koningsklasse, heeft de overkoepelende reden gevonden waarom Verstappen met zijn RB20 in Miami niet naar de winst kon rijden. De analist bestempelt het Sprint-format als boosdoener voor het team van Red Bull Racing.

Max Verstappen heeft sinds het begin van 2023 maar liefst 23 Grand Prix-overwinning bij weten te tekenen. Sergio Pérez en Carlos Sainz wisten in die periode beiden twee zeges te pakken en sinds dit weekend heeft ook Lando Norris met zijn McLaren zich aan dit rijtje toe weten te voegen.

Maar ondanks dat de Papaya's er tijdens de Grand Prix van Miami met de winst vandoor gingen, was Verstappen toch het machtigst tijdens de kwalificaties en de Sprint. Albers zag dat ook, zo zegt hij in de Formule 1-podcast van de Telegraaf: "De winst van Norris was wel leuk voor de Formule 1, maar je zag dat Verstappen in de sessies daarvoor de overhand had."

Problemen dienen zich aan voor Red Bull

Daarna merkte de analist wel de nodige problemen bij Red Bull op. "Tijdens de GP was Max ook niet slecht, maar hij had duidelijk problemen met de afstelling van de auto. Het verliep niet naar zijn zin", vervolgt hij.

Volgens Albers komen de problemen voort uit het format van het sprintweekend. Zo gebruikte Red Bull de harde band het hele weekend niet, tot de laatste stint in de Grand Prix. Toen er eenmaal gerealiseerd werd dat die band niet geactiveerd kon worden op de gewenste manier manier, was het al te laat.

"Daarom is zo'n Sprintweekend zo leuk, want je hebt de mogelijkheid om de dominantie weg te nemen bij een topteam. In Brazilië hadden ze vorig jaar hetzelfde probleem. Er moet vaker geïmproviseerd worden en dan gaat het sneller fout", aldus de oud-coureur.

Lees ook

Invloed Adrian Newey

Albers sprak hiernaast ook over de invloed van meesterontwerper Adrian Newey, die sinds vorige week vertrok bij het team van Red Bull en nu niet eens meer bij de gegevens van het Oostenrijkse raceteam kan.

Volgens de analist is Newey voor onschatbare waarde voor ieder team in de Formule 1, ondanks dat hij geen toegang meer heeft tot de data van de RB20. "Hij heeft het allemaal in zijn hoofd zitten. Hij kent de onderkant van die Red Bull tot op de millimeter. Dat kan zo ontzettend waardevol zijn voor een team als Ferrari of Aston Martin", sluit Albers af.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen