De Grand Prix van Emilia Romagna was één groot feest voor Red Bull Racing en Max Verstappen. Tegen alle verwachtingen in wist de Nederlander zijn tweede zege van het seizoen te behalen, waarbij hij Oscar Piastri en Lando Norris achter zich hield. En dat niet alleen: hij was ontzettend dominant.
Voordat de laatste safety car de baan op kwam had Verstappen een voorsprong van bijna twintig seconden op Lando Norris, nadat Oscar Piastri tijdens de VSC een pitstop had gemaakt. Dat gat bleef iedere ronde stabiel, maar nadat de Mercedes van Kimi Antonelli stil kwam te staan en de wedstrijdleiding een safety car naar buiten stuurde, kwam het gehele veld uiteraard weer bij elkaar.
Tijdens die safety car maakten Verstappen en Norris wederom een pitstop, waardoor ze het einde van de race op versere banden konden rijden en bij de herstart was het effect daar direct van te zien. Verstappen reed weg bij Piastri, terwijl Norris zijn teamgenoot inhaalde. Echter had de Brit geen antwoord op Max, die simpelweg te snel was vooraan het veld. Geweldig nieuws natuurlijk voor Red Bull, maar er waren ook mindere aspecten aan de race in Imola.
Waar Max Verstappen wederom maximaal presteerde, lukte dat zijn teamgenoot niet. Yuki Tsunoda kende een ongekend zware crash tijdens de kwalificatie, waardoor hij uit de pitstraat moest starten op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. In de race wist hij zich terug te vechten naar de tiende plaats, maar dit was vooral te danken aan de gunstige VSC voor de Japanner.
Qua snelheid was hij mijlenver verwijderd van de snelheid van zijn teamgenoot. Net als Sergio Pérez en Liam Lawson lijkt het gat tussen Verstappen en Tsunoda steeds groter te worden, waarbij hij in Imola 1.392 seconde per ronde langzamer was dan Verstappen... Een enorm verschil tussen de twee Red Bull-coureurs en een probleem voor het Oostenrijkse team, aangezien Max er hierdoor wederom alleen voor staat in zijn duel met de McLarens.
Ook bij de Ferrari-coureurs was het verschil aanzienlijk. Hoewel Lewis Hamilton uiteindelijk voor zijn teamgenoot eindigde, omdat hij wél een pitstop kon maken naar vers rubber onder de safety car, had hij gedurende de race geen antwoord op de snelheid van Charles Leclerc. De Monegask was gemiddeld 0.364 seconde per ronde sneller dan de zevenvoudig F1-wereldkampioen, die nog altijd niet helemaal op zijn gemak is met de Ferrari SF-25.
Bekijk hieronder het veschil tussen de teamgenoten tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna. Deze cijfers heeft F1BigData verzameld tijdens de race op Imola, waar Max Verstappen uiteindelijk als winnaar naar voren kwam.
Lees het artikel op de mobiele website