De commercieel directeur van Red Bull, Nick Stocker, heeft in gesprek met Front Office Sports uitspraak gedaan over wat Max Verstappen betekent voor het imago van Red Bull. Volgens Stocker is Verstappen de belichaming van alles waar Red Bull voor staat, maar moet er wel een kanttekening bij die claim worden gezet.
Verstappen rijdt al zijn gehele Formule 1-loopbaan in dienst van Red Bull. Tussen 2015 en de Grand Prix van Rusland in 2016 deed de Nederlander dat in dienst van Red Bulls B-team Toro Rosso - nu Visa Cash App RB - en sinds de Grand Prix van Spanje in 2016 doet Verstappen dat in dienst van het hoofdteam van Red Bull, Red Bull Racing.
Sinds zijn overstap naar de grote broer van Toro Rosso heeft Verstappen drie wereldkampioenschappen behaald, 60 overwinning geboekt, 105 keer op het podium gestaan en in totaal 39 pole positions op zijn naam gezet.
De samenwerking tussen Verstappen en Red Bull is dan ook uiterst succesvol te noemen. Toch zijn er de laatste tijd wel geruchten die de Nederlander in verband brengen met een overstap naar het team van Mercedes. Verstappen heeft die claims echter naar het rijk der fabelen verwezen.
Toch zal ook Verstappen zelf inzien dat hij genoeg kansen heeft bij de concurrenten van Red Bull. Mercedes ziet er nu dan misschien niet zo goed uit - al waren ze in Canada op hoog niveau - maar in 2026 [wanneer de auto's én motoren flink op de schop gaan] kan dat wel het geval zijn. De Limburger moet zijn mogelijke overstap dan ook goed timen.
Ondanks deze geruchten is Verstappen volgens Stocker nog steeds een belangrijk onderdeel van de Red Bull-organisatie. Echter, ook ziet de commercieel directeur in dat het belangrijk is om niet alles te centreren rondom één coureur. Er zijn immers ook een hoop veelbelovende Red Bull-talenten.
"Max belichaamt alles waar Red Bull voor staat. We hebben Sebastian Vettel als meervoudig wereldkampioen gehad en ik denk dat te veel focussen op het individu ten koste gaat van het team. Max is een cruciaal onderdeel, maar we richten ons ook op de ontwikkeling van de jeugd", begint Stocker.
"Er was een moment in de sport dat 12 van de 20 coureurs op de grid de Red Bull Junior Academy hadden doorlopen. We investeren in talent en in de jeugd. Dat belichaamt het vleugels geven aan mensen en ideeën, een kernprincipe van het merk Red Bull", aldus de Red Bull-topman.
Lees het artikel op de mobiele website