De positieve aspecten voor Red Bull aan het verliezen van het kampioenschap

| door R. Willems

Red Bull Racing heeft de constructeurstitel niet kunnen verdedigen. Het team van McLaren is er in 2024 vandoor gegaan met dat kampioenschap, met Ferrari op de tweede plaats. Max Verstappen en Sergio Pérez konden met de Red Bull RB20 niet verder komen dan een derde stek in de ranglijst voor teams en dat zorgde voor een fikse teleurstelling bij de medewerkers van de Oostenrijkse renstal.

Bij het winnen van het constructeurskampioenschap krijgen de medewerkers namelijk een flinke bonus en na een jaar uitzonderlijk hard werken is dat natuurlijk altijd fijn om te ontvangen. Deze bonus zullen zij nu uiteraard niet ontvangen, aangezien Red Bull als derde is geëindigd en de titel van 2023 kon niet verdedigen. Maar er zitten ook wat voordelen aan het 'verliezen' van het kampioenschap voor teams.

Inschrijfgeld flink omlaag gegaan

Het eerste voordeel is het feit dat Red Bull Racing in 2025 een stuk minder hoeft te betalen om überhaupt op de grid te mogen staan. Ieder team moet de FIA betalen om deel te mogen nemen aan een Formule 1-seizoen en hoe meer punten een team binnenhaalt, hoe meer geld zij moeten betalen.

In 2024 betaalde Red Bull Racing een recordbedrag, omdat zij ook een record aantal punten had binnengehaald. Met 860 punten én het wereldkampioenschap op zak moest het team van Max Verstappen $7.445,817 betalen om dit jaar op de grid te verschijnen. Dat zal volgend jaar een flinke klap minder zijn, omdat ze én geen kampioen zijn geworden én minder punten behaald hebben.

Voor 2025 bedraagt het inschrijfbedrag voor Red Bull $4.684,814, waarmee ze $2.7 miljoen euro minder kwijt zijn dan in 2024. Daarentegen gaat McLaren een stuk meer betalen, na het behalen van de titel. Zij zullen van $2.643,487 in 2024 stijgen naar $6.115,429, een stijging van bijna vier miljoen dollar...

Lees ook

Meer tijd in de windtunnel

Naast het besparen van ruim twee-en-een-half miljoen dollar aan inschrijfgeld, krijgt Red Bull in 2025 ook meer tijd in de windtunnel, ten opzichte van wat ze dit jaar hadden. Ieder halfjaar kijkt de FIA naar de ranglijst bij teams en aan de hand daarvan krijgen sommige teams meer of minder tijd in de windtunnel.

De nummer één op de ranglijst krijgt maar 70% van de totale beschikbare tijd dat een team door mag brengen in de windtunnel, terwijl de nummer laatst 115% van die tijd krijgt. Aangezien Red Bull in 2024 wereldkampioen werd en tijdens de zomerstop ook bovenaan stond, hebben ze het hele jaar slechts 70% van de tijd gekregen. Nu ze op de derde plaats zijn geëindigd, zal dat omhoog schieten naar 80%, een stijging van 14%.

Dat betekent dat Red Bull in 2025 256 keer de windtunnel mag gebruiken, in plaats van 224 keer in 2024. Ook de effectieve uren die de tunnel draait worden hoger. Van 56 uur naar 64 uur. Dat kan een groot verschil gaan maken in de ontwikkeling van de auto's voor 2026. Dat weet Christian Horner als geen ander. De CEO van Red Bull Racing laat dan ook weten dat dit een groot voordeel is aan het 'verliezen' van het constructeurskampioenschap.

"Het is een moeilijke, want de grootste regelgevingswijziging in waarschijnlijk 50 of 60 jaar in de geschiedenis van de sport komt eraan. Dus met dat in gedachten, balen we ervan dat we derde zijn geworden in het kampioenschap, maar de extra windtunnel-tijd die dat met zich meebrengt is, zo je wilt, het enige positieve in een jaar waarin de regelgeving zo dramatisch verandert."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen