James Hinchcliffe snapt niet wat er mis is gegaan in het kantoor van de FIA, tijdens de Sprint in Brazilië. Aan het einde van de verkorte race kwam de Haas van Nico Hülkenberg stil te staan aan de zijkant van het asfalt en dat zorgde voor een dubbele gele vlag in sector twee, maar de situatie was eigenlijk zó gevaarlijk, dat Hinchcliffe van mening is dat er direct een [virtual] safety car naar buiten had moeten komen.
De Ferrari-motor in de Haas van Hülkenberg begaf het aan het einde van de Sprint, waardoor de Duitser zijn bolide in het tweede gedeelte van de baan stilzette en uit moest stappen. Twee ronden lang hebben auto's - op volle snelheid - Hülkenberg gepasseerd, terwijl hij naast zijn Haas stond, wat een zéér gevaarlijke situatie heeft opgeleverd. Echter besloot de wedstrijdleiding telkens maar niet om een VSC of SC naar buiten te sturen en toen dat wel gebeurde, was er iets veranderd vooraan het veld.
McLaren-coureur Oscar Piastri lag aan de leiding van de Sprint, maar moest deze positie op een gegeven moment afstaan aan Lando Norris, door middel van teamorders vanuit McLaren. Op het moment dat de auto van Hülkenberg stil kwam te staan, reed Norris achter Piastri, maar net op het moment dat de nummer twee in het kampioenschap voorbij ging aan zijn teamgenoot, kwam de VSC naar buiten.
F1TV-commentator James Hinchliffe snapt daar helemaal niks van. Waarom heeft de FIA zo lang gewacht? Was het om Norris eerst naar de eerste positie te brengen? De Amerikaan vindt het in ieder geval tamelijk bizar...
"We zagen Nico Hülkenberg uit de auto stappen en weglopen van zijn getroffen machine, toen de auto's in de vorige ronde op volle snelheid doorkwamen. Wat veranderde er, waardoor ze nu de virtuel safety car wel naar buiten brachten? De timing van dit alles vind ik heel bizar", aldus Hinchcliffe.
Ook F1-kenner Tom Bellingham heeft zich verbaasd over de actie van de FIA. Hij laat op X dan ook weten dat het wel allemaal héél goed uitpakte voor McLaren en Lando Norris. Zowel het begin als het einde van de VSC.
"VSC-timing had niet beter kunnen uitpakken voor McLaren. Het stond toe dat ze de auto's wisselden, maar gaf Verstappen geen kans om Piastri te passeren. Ook werd de VSC beëindigd toen Piastri en Verstappen voorbij waren aan de laatste inhaalplek op de baan", aldus Bellingham.
Lees het artikel op de mobiele website