Ferrari bevestigt geheim over diskwalificatie Lewis Hamilton: 'We raakten de weg kwijt'

| door I. van den Berg

Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft in gesprek met het Duitse medium Auto, Motor und Sport (AMuS) laten doorschemeren waar de problemen met de auto van zijn team vandaan komen. Daarbij gaat de Fransman ook in op de diskwalificaties van Lewis Hamilton en Charles Leclerc tijdens het raceweekend in China.

Waar het team van Ferrari afgelopen seizoen enorm dicht bij een constructeurstitel in de buurt kwam, heeft de verandering in ophanging bij de auto van dit seizoen nog niet de vruchten afgeworpen waar de renstal uit Maranello op had gehoopt. De SF-25 kampt namelijk met problemen met de rijhoogte van de auto, problemen die na een recente aanpassing aan de achterwielophanging niet zijn verholpen.

Lees ook

Vasseur openhartig over problemen bij Ferrari

Op de vraag wat de auto van zijn team mist in vergelijking met die van McLaren, kwam Vasseur met een uitgebreid antwoord op de proppen. "McLaren is uitstekend in bandenmanagement, vooral in natte of warme omstandigheden. De diskwalificaties brachten ons een beetje van de baan. We moesten een veiligheidsmarge inbouwen wat betreft bodemvrijheid. Zoals we allemaal weten, zijn deze auto's extreem gevoelig als het om bodemvrijheid gaat", vertelde Vasseur aan AMuS.

"Elke millimeter is een positie op de startgrid. Als je geen volledige controle hebt over de voertuighoogte, heeft dat invloed op de competitiviteit van de auto. Om het probleem op te lossen, verlies je de focus op andere dingen. Het voorbereiden van de banden voor de kwalificatie, de opwarmronden, noem maar op", ging de teambaas verder.

Volgens Vasseur hebben "kwaliteitsproblemen" ook voor de nodige moeilijkheden gezorgd bij Ferrari dit seizoen. "De afgelopen drie of vier weekenden hebben we het gat kunnen dichten tot twee tienden. We hadden aan het begin van het seizoen veel problemen met de wegligging op het circuit. Er waren kwaliteitsproblemen, en daarna de diskwalificaties", vertelde Vasseur.

"We raakten daar een beetje de weg kwijt. Veel hangt af van de details en de kwalificatie in Boedapest was daar een goed voorbeeld van. Als je je op de verkeerde dingen concentreert, verlies je meteen veel terrein. Als Charles twee tienden langzamer was geweest, was hij zesde in plaats van eerste geworden. Het is erg moeilijk om te weten wat op een bepaald moment belangrijk is om snel te zijn."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen