De Grand Prix van Saoedi-Arabië zou voor Ferrari een stuk beter moeten zijn dan de openingsrace van 2023, in Bahrein. De SF-23 had twee weken geleden veel last van bandenslijtage en dat is in Jeddah een minder groot probleem.
Daarnaast was de Ferrari-bolide pijlsnel op de rechte stukken en laat het Corniche Street Circuit nou een circuit zijn waar een hoge topsnelheid nodig is. Maar ondanks deze pluspunten kon het team van Fred Vasseur geen indruk maken tijdens de race op zondag.
In tegendeel zelfs. Ferrari was zwakker dan tijdens de Grand Prix van Bahrein. Waar Charles Leclerc en Carlos Sainz nog gemiddeld een seconde per ronde verloren op het Bahrain International Circuit, kreeg het Italiaanse team 1.3 seconde per ronde aan de broek in Jeddah. Dit ondanks dat het team verbeteringen mee had genomen naar de tweede race van het jaar.
Formu1a.uno-journalisten Piergiuseppe Donadoni en Giuliano Duchessa schrijven op Twitter dat de problemen bij Ferrari ontzettend groot zijn. De Italiaanse website is zéér betrouwbaar als het gaat om nieuws over het team uit Maranello.
"Op dit moment is Red Bull in de race in staat om één seconde aan Alonso uit te delen en meer dan 1.3 seconde aan de rest van het veld. Mercedes heeft zich niet verbeterd en Ferrari is juist slechter geworden. Er is nu een toename in vermogen (in de Ferrari-motor), maar er is veel downforce verloren gegaan en dat is pijnlijk te zien, net als in Bahrein", aldus Duchessa.
Voorafgaand aan het seizoen was er erg veel vertrouwen bij Ferrari. De cijfers uit de windtunnel spraken over een verbetering van meer dan een seconde ten opzichte van de F1-75, maar daar is tot nu toe geen sprake van. Formu1a.uno meldde in Bahrein al dat er problemen waren met de correlatie tussen de simulator en het echte werk, maar dat werd ontkend door Ferrari.
Donadoni schrijft nu dat hij hij dat antwoord niet vertrouwt: "Het is simpel. De SF-23 is te langzaam. Erg langzaam. Het is langzamer dan de Mercedes W14, die openlijk werd aangeduid als een auto met een verkeerd concept. Vorig jaar had TD39 (regelwijziging vanaf de GP van België, red.) geen invloed op de performance en nu zijn er zeker ook geen correlatie problemen? Kom op", aldus de Italiaan.
Dat het niet lekker loopt bij Ferrari is duidelijk te merken aan stercoureur Charles Leclerc. De Monegask, die vorig jaar in het begin nog de grote titelfavoriet leek, heeft dit seizoen slechts zes punten gescoord in twee races en was tijdens de GP van Saoedi-Arabië aan het tieren op de board-radio.
Leclerc was kwaad over de communicatie van zijn engineer richting hem, over het feit dat hij vastzat achter Sainz en over de snelheid van de SF-23. Maar na de race kwam er nog een pijnlijker moment. Leclerc bleef doodstil op de radio en zei geen woord tegen zijn race-engineer of tegen de andere medewerkers van Ferrari... Het zit niet goed in Maranello!
Lees het artikel op de mobiele website