FIA bewijst inconsistentie en pakt Max Verstappen harder aan dan Lewis Hamilton

| door R. Willems

De FIA heeft tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië wederom bewezen niet consistent te zijn als het gaat om het uitdelen van straffen. Lewis Hamilton werd onderzocht wegens het niet respecteren van dubbele gele vlaggen tijdens de sprintkwalificatie in Brazilië, waarbij hij te weinig snelheid verminderd zou hebben na de spin van teamgenoot Charles Leclerc.

In het tweede deel van de sprintkwalificatie eindigde Lewis Hamilton als elfde, nadat zijn laatste rondetijd werd afgenomen door de FIA wegens dubbele gele vlaggen voor het incident van Charles Leclerc. De Monegask spinde richting het einde van sector 2 en zat daardoor onder andere zijn teamgenoot dwars. Maar Hamilton ondervond daar tijdens de ronde zelf weinig hinder van.

De Brit ging namelijk niet direct van zijn gas af, terwijl er duidelijk dubbele gele vlaggen gezwaaid werden en ook de panelen langs de kant van de baan knipperden. Tijdens de GP van Qatar in 2021 werd Max Verstappen hier ook voor bestraft, terwijl de panelen toen juist groene vlaggen aangaven, maar waar er één marshal besloot om met de gele vlaggen te zwaaien. De Red Bull-coureur kreeg hier toen vijf plaatsen gridstraf voor en werd teruggezet van P2 naar P7, terwijl hij in een titelstrijd verwikkeld zat met Hamilton.

Lees ook

Hamilton komt weg met reprimande

Gelukkig voor Lewis Hamilton zijn de stewards in Brazilië een stuk milder voor hem dan ze in Qatar voor Max Verstappen waren. De Ferrari-coureur komt namelijk weg met een reprimande, vooral vanwege het feit dat hij zelf aankondigde dat hij de gele vlaggen niet heeft gezien.

"Tijdens de hoorzitting legde Hamilton uit dat hij het lichtsignaal niet had gezien. De beelden uit de auto bevestigen dat het signaal slechts een fractie van een seconde brandde voordat Hamilton het passeerde. Aangezien de coureur duidelijk gefocust was op het instuurpunt, keek hij naar de rechterkant van de baan. De stewards vinden het dan ook aannemelijk dat hij het signaal daadwerkelijk niet heeft gezien", leggen de stewards uit in hun oordeel over het incident.

Toch vonden de stewards dat Hamilton meer had kunnen doen: "Hamilton erkende tijdens de hoorzitting echter dat hij auto 16 [Leclerc] stil aan de kant van de baan zag staan en dat hij een groen lichtsignaal zag branden voorbij dat punt. Hij moest zich dus realiseren dat hij zich op zijn minst in een gele sector bevond en bijgevolg zijn snelheid merkbaar moest verminderen. Bij het bekijken van de telemetrie constateerden de stewards dat de coureur aarzelde bij het geven van gas, maar niet de vereiste snelheidsvermindering doorvoerde."

Dit zorgt er echter niet voor dat Hamilton een vijf plaatsen gridstraf krijgt, welke Verstappen wel ontving in Qatar. En uit de woorden van de stewards te lezen was dat toen ook niet de juiste beslissing...

"In soortgelijke omstandigheden in het verleden hebben de stewards het passend geacht om een berisping op te leggen in plaats van de standaard straf van vijf plaatsen op de startgrid zoals gespecificeerd in de richtlijnen. Omwille van de consistentie achten de stewards een berisping ook in dit geval voldoende."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen