De FIA heeft een statement naar buiten gebracht nadat de Mexicaanse autosportfederatie OMDAI middels een verklaring liet weten dat Racing Bulls-coureur Liam Lawson schuldig was voor een gevaarlijk incident in de beginfase van de Grand Prix van Mexico.
In ronde twee van de race maakte Lawson een pitstop vanwege schade aan zijn bolide. Na het uitrijden van de pitstraat kwam hij bij het uitkomen van de eerste bocht twee marshals tegen die over de baan renden. Hoewel Lawsons snelheid niet hoog was, schrok de Nieuw-Zeelander enorm van het incident. "Wacht, de f---, oh mijn god, maak je een grapje? Heb je dat gezien? Oh mijn god, man. Ik had ze wel kunnen doden, maat", zei Lawson over de teamradio.
Online was er een hoop ophef over het voorval, zeker nadat de Mexicaanse autosportfederatie OMDAI Lawson aanwees als de schuldige. "Bij analyse van de beelden van de camera aan boord van de auto is te zien dat coureur Liam Lawson, bij het naderen van bocht 1, begint te draaien om de racelijn te nemen. Op dat moment is de aanwezigheid van de baancommissarissen duidelijk zichtbaar terwijl ze hun interventieprocedures uitvoeren om de stukken op te ruimen die als gevolg van het eerdere contact waren achtergebleven", begon de uitleg van OMDAI.
"De nabijheid van de auto tot het werkgebied laat zien dat de baancommissarissen nog steeds actief waren in het risicogebied en schoonmaak- en veiligheidstaken op het circuit uitvoerden. De beelden laten duidelijk zien dat coureur Liam Lawson de stuurhoek van zijn auto handhaaft bij het nemen van bocht 1, zonder zijn baan te veranderen, ook al staken de baancommissarissen de baan over om terug te keren naar hun post.
"Deze actie vond plaats terwijl er nog personeel in het gebied aan het werk was, wat aantoont dat de coureur zijn lijn niet heeft onderbroken, ondanks de duidelijke aanwezigheid van marshals op de baan", aldus de verklaring van OMDAI.
De FIA is het echter niet eens met de zienswijze van OMDAI en heeft middels een statement laten weten dat Lawson geen enkele blaam treft voor het incident in bocht 1. "Na analyse van de telemetrie van het incident kunnen we bevestigen dat de bestuurder van auto #30, Liam Lawson, op de juiste manier vaart minderde en correct reageerde op de dubbele gele vlaggen die in de omgeving werden getoond. Hij remde eerder dan in andere ronden en passeerde aanzienlijk langzamer dan de racesnelheid bij bocht 1. Hij treft geen schuld aan dit incident."
Lees het artikel op de mobiele website