FIA-interventie betekent slecht nieuws voor Red Bull: veel tijd en geld door het putje

| door R. Willems

De beslissing van de FIA om de flexibele voorvleugels voor het 2025 Formule 1-seizoen alsnog te verbannen, is een klap in het gezicht van Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team was één van de renstallen die in 2024 klaagden bij de FIA over de doorbuigende voorvleugel van McLaren, maar telkens nul op rekest kregen.

In september kreeg Red Bull zelfs te horen dat de flexibele voorvleugels ook in 2025 legaal zouden zijn en dat de FIA geen veranderingen door zou voeren aan de tests aan de voorvleugels. Hierdoor is het team uit Milton Keynes direct begonnen met het ontwikkelen van een dergelijke vleugel voor het aankomende seizoen, omdat ze daarmee een kans hebben om in de buurt te kunnen komen van McLaren en Ferrari.

Echter besloot de FIA dit jaar ineens om de regels tóch om te gooien. Waar de flexibele voorvleugels eerst wel legaal waren, worden ze vanaf de negende race van het seizoen alsnog verbannen. Dit zorgt voor veel woede bij Red Bull, aangezien zij veel tijd en geld hebben gestopt in de ontwikkeling van hun nieuwe vleugel. Deze zal dus maar een klein deel van het seizoen gebruikt mogen worden, waarna ze weer een nieuwe voorvleugel zullen moeten introduceren.

Problemen RB20 reden voor late introductie

Dat Red Bull in 2024 nog niet met een flexibele voorvleugel reed, kwam door de problemen met de RB20 van Max Verstappen. Door een aantal verkeerde updates was er een onbalans ontstaan in de auto en het team wilde deze problemen eerst oplossen, voor ze nieuwe onderdelen aan de auto toe zouden voegen.

Hierdoor besloot Red Bull Racing de ontwikkeling van de doorbuigende voorvleugel uit te stellen en deze pas in 2025 te introduceren, maar dat kan ze nog weleens duur komen te staan. Het team is nu dubbel zo veel geld en tijd kwijt, omdat ze nu weer een andere vleugel zullen moeten fabriceren, die goed past bij de rest van de auto. Dit is dan ook reden voor Christian Horner om Red Bull niet als favoriet te zien voor de titel.

Lees ook

McLaren en Lando Norris

Zeker aan het begin van het seizoen, als de Formule 1 terugkeert in Australië, zal Red Bull niet gezien mogen worden als favoriet. Dat zijn McLaren en Lando Norris, zonder enige twijfel. Maar dat vindt Horner ook niet zo'n probleem, aangezien het wat druk van de ketel haalt, nu Red Bull de 'underdog' kan spelen.

"Soms is het goed om niet de favoriet te zijn en geen druk op je te hebben. Ik denk dat het mooi is dat Lando als favoriet de eerste race in gaat. Melbourne is echter een uniek circuit. We zullen meer races moeten rijden om een completer beeld te krijgen, ook gezien het feit dat er in Japan een nieuw asfalt komt. Het wordt een heel lang seizoen", aldus de Red Bull Racing-CEO.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen