FIA voert bizarre regelwijziging door voor 2026 om Red Bull te helpen

| door R. Willems

De kans is groot dat Red Bull Racing in 2026 een achterstand heeft op ervaren motorfabrikanten als Mercedes, Ferrari en Honda. Het team van Max Verstappen gaat volgend seizoen voor het eerst zelf een krachtbron introduceren en er zullen altijd kinderziektes opduiken bij zo'n grote stap, wat er wellicht voor gaat zorgen dat er een verschil ontstaat in snelheid tussen de teams die het wél goed voor elkaar hebben en de teams waar het wat minder gaat.

Uit de Formule 1-paddock zijn de laatste maanden veel geruchten naar buiten over de krachtverdelingen voor 2026. Veel kenners en insiders zijn er vrij zeker van dat Mercedes de beste motor van het veld gaat leveren - net als dat in 2014 het geval was - waarbij ook Honda als een sterke kandidaat wordt gezien. Aan de andere kant wordt verwacht dat Red Bull Powertrains-Ford wat minder voor de dag zal komen.

Onder leiding van Christian Horner werden er een aantal maanden geleden namelijk nog regelwijzigingen voorgesteld voor het 2026 F1-seizoen, waarbij de Brit - inmiddels ontslagen bij Red Bull Racing - wilde dat de batterij een minder grote rol zou gaan spelen in de krachtbron. Dit voorstel werd afgewezen door de andere fabrikanten, maar het liet volgens kenners zien dat Red Bull weinig vertrouwen heeft in de eigen motor. Ook de uitspraken van Horner hielpen daarin niet mee...

Echter krijgt Red Bull Powertrains, dat samenwerkt met het Amerikaanse Ford, hulp vanuit de FIA. Het bestuursorgaan gaat namelijk regels in het leven roepen om teams te helpen die het lastig hebben in 2026.

Lees ook

Regelwijziging

Nikolas Tombazis, sportdirecteur van de FIA, heeft in gesprek met Auto, Motor und Sport te kennen gegeven dat er een nieuwe regel geïntroduceerd gaat worden in 2026. De FIA zal iedere zes races de balans opmaken tussen de Formule 1-teams en de renstallen die tijdens dat blokje races minder competitief waren, krijgen 'extra ontwikkelingsmogelijkheden' vanuit de FIA - afgestemd op hoever ze achterliggen.

Die ontwikkelingsmogelijkheden zijn opgesplitst in drie categorieën: zo krijgen de achterliggende teams meer budget om ontwikkelingen door te voeren [meer dan de teams vooraan het veld], mogen ze meer testkilometers draaien op de testbank en krijgen ze een verlengde termijn voor homologatie van specificaties.

Op deze manier hoopt de FIA een eerlijk speelveld te creëeren, waarbij er zich geen herhaling voordoet van 2014, toen Mercedes ongekend dominant was door hun krachtbron, die 50pk meer had dan iedere andere krachtbron - wat gelijk staat aan een voorsprong van ongeveer een seconde per ronde...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen