Voor veel Formule 1-coureurs is het inmiddels niet meer duidelijk wat nou wel en niet mag op een Formule 1-circuit. Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten kregen meerdere coureurs straffen voor het naar buiten drijven van hun concurrenten. Zo werden Oscar Piastri en George Russell op de bon geslingerd. Maar in eenzelfde situatie kwam Max Verstappen wel weg zonder straf. Waarom was dat?
Dat is de vraag die veel F1-coureurs zichzelf op dit moment stellen. De beslissing van de stewards, om Verstappen zonder straf weg te laten komen uit Austin - terwijl Lando Norris wel een vijf seconden tijdstraf ontving voor het inhalen buiten de witte lijnen - is voor velen onbegrijpelijk. Niet dat de collega's van Verstappen hem een straf aan willen naaien, maar vooral omdat de regels ondertussen niet meer duidelijk zijn.
De inconsistentie in de beslissingen van de stewards - welke volgens Toto Wolff soms bevooroordeeld zijn in het voordeel van Max Verstappen - is voor velen een doorn in het oog. Onder andere George Russell sprak zich hier al uit over uit en ook Carlos Sainz en Lewis Hamilton hebben nu van zich laten horen.
"Dat is een heel goede vraag die ik aan de stewards moet stellen", zegt Sainz op de vraag waarom Verstappen niet gestraft werd voor zijn acties in Austin. "Want het verandert de manier waarop we gaan racen. Het moet worden opgehelderd, want in dat geval hadden ze allebei schuld; Max omdat hij wijd ging en Lando omdat hij buiten de baan positie won."
"De oplossing kan misschien vanzelf worden gevonden door aanpassingen te doen aan de circuits. We blijven maar rondjes draaien met richtlijnen die misschien makkelijker op te lossen zijn met bepaalde, kleine veranderingen aan het circuit", ging de Spanjaard verder. Daarmee heeft hij dezelfde mening als Russell, die vindt dat de circuits op dit moment het rijgedrag van onder andere Max Verstappen stimuleren.
Voor Lewis Hamilton is het fijn dat er nu ein-de-lijk gesproken wordt over het rijgedrag van Max Verstappen. In 2021 maakte hij van dichtbij mee hoe agressief de Nederlander kan zijn, toen hij in een titelgevecht zat met Verstappen en in Mexico laat de Brit weten dat er nu pas iets van wordt gezegd.
"Het is interessant dat mensen er nu over praten, want mij overkwam hetzelfde in 2021. Ik heb het al vaak met Max meegemaakt. Hij zou de auto niet zomaar naar binnen moeten lanceren om ervoor blijven. Dan ga je er dus af en houd je nog steeds je positie vast. Er is een grijs gebied, en dat is er al zo lang. Ze [de FIA] moeten waarschijnlijk wat aanpassingen doen, want het verschilt per weekend, afhankelijk van welke stewards er zijn. Als sport moeten we ons verbeteren en een voorbeeld nemen aan andere mondiale sporten."
Lees het artikel op de mobiele website