De 2026-motorreglementen zorgen voor wat frictie tussen Red Bull Racing en Mercedes. Volgens Max Verstappen en Christian Horner zien de nieuwe regels er 'erg slecht uit', maar Toto Wolff ziet dat dit slechts politieke spelletjes vanuit Red Bull zijn.
Bij Mercedes denkt men dat Red Bull Powertrains minder goed loopt dan van tevoren gehoopt werd en ze de 2026-reglementen daardoor willen aanpassen. Maar dat gaat volgens Wolff 'nooit' gebeuren, laat hij weten bij Motorsport.com.
"Ik denk dat wat hem angst aanjaagt is dat zijn motorprogramma niet zo denderend loopt, en dan wil hij [de regels] misschien op die manier om zeep helpen. Je moet je dus altijd afvragen wat de echte motivatie is om zoiets te zeggen", reageert Wolff op de uitspraken vanuit het Red Bull-kamp.
Maar Verstappen en Horner hebben pech volgens Wolff. De regels blijven zoals ze zijn: "Dat gaat niet gebeuren. Nul kans. Dus ik weet niet waarom deze dingen naar boven komen. We hebben deze regels jarenlang ontwikkeld, waarbij alle autofabrikanten betrokken waren. Het was een compromis dat Audi aantrok om eindelijk deel te nemen aan de sport, en voor Honda om erin te blijven. Dit is de best denkbare situatie voor de F1", aldus de Oostenrijker.
"Deze reglementen gaan niet meer veranderen. Ze worden niet meer uitgesteld, want de Formule 1 moet innovatie tonen op het gebied van duurzaamheid. We moeten de uitstoot verminderen. En we zijn super enthousiast", zo sluit Wolff af.
Dat Toto Wolff heeft gezegd dat Christian Horner, Max Verstappen en Red Bull Racing hun zorgen hebben geuit over de 2026-motoren slechts een 'politiek statement' is, valt niet goed bij Horner. De baas van Red Bull laat weten dat hij niet zo triest is als Toto Wolff om alleen zijn eigen belang voorop te zetten.
"Dit is typisch Toto's manier van werken. Hij geeft alleen om zichzelf en de prestaties van zijn team. Ik denk meer aan de sport in het algemeen dan aan persoonlijk gewin. Wat ik wil is ervoor zorgen, als liefhebber en voor liefhebbers van de sport, dat het product dat we leveren het best mogelijke is."
Het verhaal dat Red Bull zich zorgen zou maken om de 2026-motor uit Milton Keynes is volgens Horner ook onzin: "Het is nog te vroeg om te zeggen of we door de nieuwe reglementen bevoordeeld of benadeeld worden", aldus Horner bij Formula Passion.
Onlangs werd al duidelijk dat Red Bull het voorstel van Renault - om de motoren gelijk te trekken - steunde. Dit zou in het voordeel van Red Bull Powertrains kunnen werken in 2026, aangezien ze Renault wellicht mee kunnen krijgen om de regels alsnog te veranderen.
Lees het artikel op de mobiele website