McLaren staat erom bekend dat het team alles zo eerlijk mogelijk wil hebben voor beide coureurs. De parapluterm die het team daarvoor gebruikt is 'papaya rules' en is berucht bij de fans van de koningsklasse. Nu lijkt deze strategie echter ook onbedoeld bij Ferrari zijn opmars te maken.
Het afgelopen jaar gebruikt McLaren de term 'papaya rules' om teamorders door te voeren die in het belang zijn van het gehele team en de daarbij behorende sfeer. Op die manier probeert de renstal van Zak Brown iedereen zo gelukkig mogelijk te houden, maar soms zorgt dit voor buitensporige ingrepen.
Het beste voorbeeld hiervan is de controversiële beslissing tijdens de Grand Prix op het circuit van Monza. Daar werd Oscar Piastri geopperd om Lando Norris voor te laten nadat laatstgenoemde een trage pitstop had.
Dit zorgde voor een hoop verontwaardiging binnen de wereld van de Formule 1, want Piastri had zelf niks fout gedaan en mislukte pitstops horen nou eenmaal bij de sport. Toch maakte McLaren de keuze om beide coureurs te benadelen die race.
En het dubbele benadelen, of het 'eerlijke behandelen', lijkt nu onbedoeld binnen de strategie van Ferrari te zijn gekropen. Lewis Hamilton en Charles Leclerc hebben samen namelijk voor een bijzondere statistiek gezorgd. Elke keer dat de een uitvalt of gediskwalificeerd wordt, gebeurt dat bij de ander ook. Dat is F1GuyDan op X opgevallen. Hieronder een overzicht van alle 'papaya rules' op Italiaanse wijze.
Ferrari kende een dramatisch weekend op Interlagos, wat zelfs voor een conflict met directeur John Elkann heeft gezorgd. De CEO van de Italianen is van mening dat zijn coureurs eens wat minder moeten praten over de problemen bij Ferrari en wat meer moeten focussen op hun prestaties.
"Brazilië was een enorme teleurstelling. In de Formule 1 hebben we monteurs die het verschil kunnen maken in een kampioenschap. Ook de engineers werken aan het verbeteren van de auto. We hebben coureurs nodig die meer aan Ferrari denken en minder aan zichzelf."
"We hebben zeker coureurs die zich moeten concentreren op het rijden en minder moeten praten, want we hebben nog belangrijke races voor de boeg en het is niet onmogelijk om de tweede plaats te behalen", aldus Elkann.
Lees het artikel op de mobiele website