Grand Prix van Italië gaat op de schop: circuitorganisatie voldoet net aan FIA-richtlijn

| door I. van den Berg

De Grand Prix van Italië zal er dit seizoen iets anders uitzien dan normaal, althans het Autodromo Nazionale Monza. De 5.793 km lange baan is namelijk volledig opnieuw geasfalteerd voorafgaand aan de Grand Prix van Italië.

De Grote Prijs van Italië staat bekend als een van dé fan- en coureursfavorieten van de Formule 1-kalender. Dat komt doordat er ieder seizoen een hoop Ferrari-fans afreizen naar het circuit in Noord-Italië, maar ook door het feit dat er al lange tijd wordt geracet op het circuit door de Formule 1 en er dus een bepaalde historische waarde aan de race zit.

Zeker nu er steeds meer 'klassieke races' verdwijnen van de kalender is dat iets waar fans veel waarde aan hechten.

Lees ook

Italiaanse GP gaat op de schop

Voor de editie van dit seizoen heeft de organisatie besloten om de gehele baan opnieuw van asfalt te voorzien. Ook lijkt er op foto's iets van de radius van de befaamde eerste bocht, de Variante del Rettifilo, is veranderd tijdens de herasfaltering. Dit kan echter ook optisch bedrog zijn.

De circuitorganisatie van de Italiaanse GP heeft de veranderingen aan de baan goed uitgerekend, want 64 dagen voordat de Formule 1-karavaan neer zou strijken op het circuit waren de werkzaamheden rondom het asfalt klaar.

Er is een deadline voor zulke dingen, want als het gaat om nieuw asfalt dan moeten alle werkzaamheden minstens 60 dagen voordat de Formule 1-karavaan neerstrijkt klaar zijn.

Bekijk hieronder enkele foto's van de nieuwe laag asfalt op de iconische baan in Italië:

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen