Mercedes-coureur Lewis Hamilton hoopt dat de FIA "de juiste beslissingen" neemt als het gaat om het terugbrengen van actie naar de Formule 1. Momenteel domineert Max Verstappen immers de sport en dat zorgt voor onder andere sterk teruggenomen kijkcijfers.
Dit seizoen heeft Red Bull zeventien van de achttien verreden races gewonnen. Enkel de Grand Prix van Singapore en de Sprint in Qatar werden niet door een Red Bull-coureur gewonnen. Verstappen kan dit seizoen nog zijn eigen records voor de meeste overwinningen, meeste podia én meeste WK-punten in een seizoen verstevigen.
Deze dominantie is goed nieuws voor Verstappen- en Red Bull-fans, maar in de paddock is er dit seizoen steeds meer kritiek gekomen op de immense dominantie van de Oostenrijkse formatie. Voormalig Formule 1-coureur Jack Aitken noemde de sport zelfs "saai", een term die hedendaags veelal wordt gebruikt door fans op sociale media.
Ook Hamilton schaart zich, al dan niet niet met hetzelfde woord, achter de zienswijze van Aitken en vele fans. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen is het belangrijk dat de FIA "de juiste beslissingen" neemt als het gaat om het terugbrengen van "close racing".
"Ik denk dat het belangrijk is dat onze sport blijft werken aan close racing. Het hele seizoen heb je de sociale betrokkenheid van fans namelijk fors zien dalen. Het (de dominantie van Verstappen en Red Bull, red.) heeft natuurlijk impact op de competitie. Mensen willen dat soort dingen (gevechten, red.) zien.
We moeten er dus voor zorgen dat de juiste beslissingen worden genomen, of dat de FIA de juiste beslissingen neemt, om ervoor te zorgen dat teams en coureurs het hele seizoen dicht bij elkaar blijven en we geweldige races blijven zien. Misschien hebben we meer tribunes nodig of moeten we de kosten verlagen. Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar misschien helpt het", aldus Hamilton.
In Austin is de Grand Prix van de Verenigde Staten net zoals afgelopen seizoen uitverkocht. Tot op heden zijn alle races van dit seizoen nagenoeg uitverkocht geweest.
Lees het artikel op de mobiele website