In 2023 viel Sergio Pérez zwaar door de mand bij Red Bull Racing. De Mexicaan moest toezien hoe teamgenoot Max Verstappen er met het kampioenschap vandoor ging en negentien races wist te winnen in 22 races tijd, terwijl hijzelf 'slechts' twee keer op de bovenste trede van het podium stond. Dat heeft volgens Helmut Marko alles te maken met het feit dat Pérez niet goed is in het besturen van 'snelle' auto's.
Het is al jaren duidelijk dat Max Verstappen houdt van auto's die een 'puntige' neus hebben en die direct reageren als hij het stuur beweegt. Bij de RB20 is dat het geval, maar aan het begin van 2022 had de RB18 dat overduidelijk niet, waardoor Pérez toentertijd op het niveau van Verstappen kon acteren. De eerste Red Bull-auto van de huidige reglementen had overgewicht en kon daardoor niet door de bochten als Verstappen zou willen, in tegendeel zelfs. De auto had onderstuur, iets waar Sergio Pérez weer goed mee om kan gaan.
Maar volgens Helmut Marko is een auto met onderstuur nooit snel. De RB20 toont dat weer aan. Het nieuwe speelgoed van Verstappen en Pérez heeft geen onderstuur, maar is juist aan de achterkant wat nerveus, wat vaak een eigenschap is van een auto met een scherpe voorkant. Marko meent dat dit vaak snelle auto's zijn en dat Pérez moeite heeft om daarmee om te gaan. Dat is waarom Max zoveel sneller is dan zijn teamgenoot.
"Max maakt het verschil in het managen van een nerveuze achterkant, het voorrecht van snelle auto's. Auto's die geen 'kick' hebben, zijn niet snel", begint Marko bij Speedweek. "Pérez is op zijn gemak als de auto volgzaam is, in de eerste races van 2022 toen de RB18 te zwaar was, was Pérez juist heel snel omdat de auto onderstuurde en de achterkant stabiel was."
Ook aan het begin van 2023 was de RB19 nog niet waar die had moeten zijn, waardoor ook die auto onderstuur had. Dit was de reden dat Pérez ook daar sneller was dan Max in Azerbeidzjan. Toen de auto ontwikkeld werd, kwam de bolide steeds meer naar Verstappen toe, waardoor Pérez de grip op zijn teamgenoot verloor en rare set-ups probeerde, in de hoop Max bij te kunnen houden.
Inmiddels heeft de Mexicaan zich erbij neergelegd en weet hij dat hij Max niet gaat verslaan in dezelfde bolide, meent Marko. De Oostenrijker maakt duidelijk dat Pérez gestopt is met 'experimenteren' en Verstappen gewoon volgt.
"Dit jaar experimenteert Checo niet meer, maar start hij met min of meer dezelfde basisafstelling als Verstappen."
Lees het artikel op de mobiele website