Helmut Marko geeft grote fout Red Bull toe: 'Dit was de slechtste optie'

| door R. Willems

Voor Helmut Marko is het duidelijk: de keuze van Red Bull Racing om Max Verstappen op de harde banden te zetten tijdens de safety car-periode in Barcelona was de slechtste optie die het had kúnnen kiezen. Het team van Verstappen had namelijk drie mogelijkheden, onthult Helmut Marko in zijn column voor Speedweek.

Richting de slotfase van de Grand Prix van Spanje werd de kijker ineens wakker geschud door de stilgevallen Mercedes-bolide van Kimi Antonelli. McLaren leek op simpele wijze naar een één-tweetje te snellen, maar door deze gebeurtenis kwam de safety car op de baan en had Max Verstappen ineens weer de kans om wellicht toch de overwinning weg te snoepen bij Lando Norris en Oscar Piastri.

Echter gebeurde compleet het tegenovergestelde. McLaren hield de eerste twee posities vast, terwijl Verstappen onder druk kwam te staan van zijn achtervolgers. Dit door een bizarre strategische keuze van Red Bull Racing. Zij besloten de Nederlander namelijk op de harde banden te zetten voor de herstart van de race en die zijn een ware hel om op te warmen, waardoor Verstappen zijn podium voor zijn neus zag verdwijnen.

Red Bull-adviseur Helmut Marko geeft aan dat Verstappen - door toedoen van het team - een podiumplek is verloren. De Oostenrijkse renstal heeft hun stercoureur namelijk op de slechtst mogelijke strategie gezet en gooide hiermee een goed resultaat te grabbel.

"Bij de laatste race in Barcelona was een derde plaats mogelijk geweest, maar in plaats daarvan werd het een tiende plaats. Dat kwam niet in de laatste plaats door de strategie. Toen de safety car op de baan kwam, hadden we drie mogelijkheden: we konden helemaal niet stoppen, we konden overschakelen op de [zachte] banden die we al ongeveer zeven ronden hadden gebruikt, of we konden de nieuwe set harde banden monteren. We hebben voor dat laatste gekozen, en achteraf gezien was dat helaas de slechtste optie. Maar achteraf is men altijd slimmer", zegt Marko in zijn column voor het Duitse blad.

Lees ook

Piastri een 'sluwe vos'

En wat volgens Marko de opwarmfase van de harde banden heeft bemoeilijkt is het feit dat Oscar Piastri een 'sluwe vos' is, ondanks zijn nog altijd jonge leeftijd. De Australiër reed namelijk ontzettend langzaam in het laatste rondje voor de herstart, waardoor alle temperatuur uit de banden van Verstappen trok en hij kwetsbaar werd voor zijn achtervolgers.

"Welke keuze de beste zou zijn geweest, is moeilijk te simuleren. Als we op de baan waren gebleven en niet hadden gestopt, hadden de twee McLarens ons zeker ingehaald. Maar ik denk dat we tegen Charles Leclerc in de Ferrari een eerlijke kans hadden gehad. En doordat de safety car lang in actie was, waren er uiteindelijk nog maar relatief weinig ronden te rijden."

"Dan hadden we met de gebruikte zachte set een betere kans gehad dan met de nieuwe harde banden. De opwarmfase was moeilijk met de hardste mix, die hebben we niet op temperatuur gekregen. Piastri reed ook langzaam voor de herstart. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij een sluwe vos en wist hij dat Max op harde banden reed", aldus de Oostenrijker.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen