F1 Nieuws

Red Bull zat Max Verstappen dubbel dwars en boorde Nederlander podiumplaats door de neus

Lando Norris heeft Max Verstappen en Charles Leclerc achter zich aan in Spanje
BSR Agency
F1 Nieuws

Red Bull zat Max Verstappen dubbel dwars en boorde Nederlander podiumplaats door de neus

Lando Norris heeft Max Verstappen en Charles Leclerc achter zich aan in Spanje
BSR Agency

Heeft Red Bull Racing tweemaal gezorgd voor problemen bij Max Verstappen. Tijdens de safety car besloot het Oostenrijkse team harde banden onder de RB21 van Verstappen te monteren, waardoor hij bij de herstart kansloos was tegenover zijn rivalen, die allemaal op het zachte Pirelli-rubber stonden.

Die keuze van Red Bull zorgde er in eerste instantie al voor dat Verstappen een positie af moest staan aan Charles Leclerc, die de Limburger op het rechte stuk voorbij ging, nadat Max een heftige 'snap' had bij het uitkomen van de laatste bocht. Even later kwam ook George Russell aan de binnenkant van Verstappen kijken richting bocht 1, waarna Verstappen de bocht moest afsnijden, om te voorkomen dat hij geraakt zou worden door de Brit.

Volgens Helmut Marko was de beslissing van het strategische team van Red Bull - om Max op de harde banden te zetten - niet heel doordacht. Dit omdat de band met de witte wang gewoonweg niet opgewassen was tegen de softs. "Het opwarmen van die band was dramatisch en na die herstart was Max denk ik een seconde langzamer dan de coureurs op zacht", zegt Marko bij De Telegraaf. Echter meent de Oostenrijker ook dat de andere optie - geen pitstop maken - ook risicovol was. "Maar een andere zachte set was voor ons ook geen optie, omdat de banden die we nog hadden al zeven ronden oud waren en dat zou een te groot risico zijn geweest."

Red Bull maakte twee verkeerde beslissingen

Dat Verstappen op de harde banden werd gezet was dus de eerste vergissing van Red Bull Racing, maar later in de race volgde er nog één. Nadat Verstappen de eerste bocht moest afsnijden, om een crash met Russell te voorkomen, liet race-engineer Gianpiero Lambiase aan de Limburger weten dat hij zijn positie af moest staan aan de Mercedes-coureur, om een straf te voorkomen. Achteraf bleek dit helemaal niet nodig te zijn, zo bleek uit het statement vanuit de stewards.

En dit heeft Max Verstappen dubbel dwars gezeten, blijkt nu. Naast het feit dat dit uiteindelijk zorgde voor de crash met George Russell, was de viervoudig wereldkampioen aan het einde van de race wellicht weer voorbij gegaan aan Charles Leclerc, als Red Bull hem niet had gevraagd om zijn plek af te staan.

@F1GuyDan op X heeft namelijk de rondetijden van George Russell, Max Verstappen en Charles Leclerc naast elkaar gelegd en daarin werd duidelijk dat Verstappen in de laatste twee ronden meer dan anderhalve seconde sneller was dan Leclerc. Alleen in de herstartronde - en de ronde waarin Max en Russell hun crash kenden - was Verstappen langzamer dan Leclerc.

Had Red Bull hem voor Russell laten rijden, was de kans groot dat Verstappen gewoon weer voorbij was gegaan aan Leclerc - die de laatste ronden véél moeite had met zijn Ferrari - en had hij alsnog een podiumplaats kunnen behalen...

De rondetijden van George Russell, Max Verstappen en Charles Leclerc aan het einde van de race in Spanje
©F1GuyDan

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties