Volgens Christian Horner en Helmut Marko is het belangrijk dat de Red Bull RB21 beter gaat presteren dan zijn voorganger. In 2024 wist Max Verstappen het kampioenschap voor coureurs te winnen, maar dat was vooral te danken aan zijn eigen geweldige prestaties, aangezien de auto waarin hij reed niet altijd leverde.
Vanaf de Grand Prix van Miami had McLaren de beste auto van het veld, waarbij ook soms Ferrari en Mercedes vooraan wisten te staan. Maar voor Red Bull Racing was het een lange zit, vanaf de race op het Miami International Autodrome. De Oostenrijkers hebben geen enkele keer de beste auto meer gehad, waarbij Verstappen in zijn overwinningen aan het einde van het seizoen [Brazilië en Qatar] vooral won omdat hij beter was dan de rest, niet vanwege een autovoordeel.
En dat moet veranderen, menen Christian Horner en Helmut Marko. Verstappen moet hulp krijgen vanuit zijn team, wil hij in 2025 zijn vijfde achtereenvolgende titel binnenslepen en vooral het werkvenster van zijn auto moet dan breder worden. Als het team dat lukt, zal Verstappen ook meer vertrouwen krijgen in zijn bolide, waardoor hij ook sneller zal gaan rijden.
"De ingenieurs zijn erg gefocust geweest op hoe we het venster kunt verbreden, niet noodzakelijkerwijs door ultieme prestaties toe te voegen, maar gewoon door het venster te verbreden zodat we de verschillende uitdagingen aankunnen en een veel breder werkvenster hebben", zo maakt Christian Horner duidelijk, voor de start van het 2025 F1-seizoen.
Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko weet heel duidelijk wat hij - en vooral Max Verstappen - wil. Het werkvenster moet en zal breder worden dan het in 2024 was, want alleen daarmee kan de Nederlander betere prestaties op de mat leggen. En zowel Marko als Verstappen is pas tevreden als er daadwerkelijk tijdswinst geboekt zal worden, met deze noodzakelijke verandering.
"We weten wat we moeten doen. Deze auto heeft een breder werkvenster nodig, zodat hij niet meteen uit balans raakt bij kleine temperatuurschommelingen of kleine technische veranderingen. Dat is precies waar onze ingenieurs aan werken. Veertig punten downforce is goed, maar vier tienden op de stopwatch is wat mij en de coureurs interesseert. Het weggedrag moet voorspelbaar zijn voor de coureur, zodat hij het nodige vertrouwen kan opbouwen."
Lees het artikel op de mobiele website