Helmut Marko keek met open mond naar 'probleem omzeilende' Max Verstappen

| door R. Willems

Om de overwinning te pakken in de Grand Prix van de Verenigde Staten was nog geen gemakkelijke opdracht voor Max Verstappen. Waar hij in de Sprint een grote voorsprong had ten opzichte van Lewis Hamilton, was dat in de race op een zondag een stuk minder.

De reden hiervoor was een probleem met de remmen van zijn RB19 én het feit dat de auto van Verstappen een stuk hoger lag dan die van Hamilton. Hierdoor wist Verstappen wel legaal over de weg te gaan, terwijl Hamilton na de race gediskwalificeerd werd.

Maar vooral de remmen zorgden voor hoofdpijn bij Verstappen, die een aantal keer over de radio aan zijn team moesten melden hoe slecht de remmen waren op zijn auto. De remblokken werden na de Sprint vervangen door Red Bull Racing en dat pakte niet bepaald goed uit, moet Verstappen achteraf toegeven.

"Onze start was goed en in de eerste stint probeerde ik geduldig te zijn. Maar dat ik achter andere coureurs aan moest rijden was niet bepaald goed voor onze banden en ik had ook nog eens veel moeite met de remmen", begint Max.

"Ik had totaal geen gevoel met de remmen. De voorwielen blokkeerden heel gemakkelijk, waardoor ik probeerde om wat aan te passen. Maar als ik dat deed, blokkeerden de achterwielen weer. Het was heel vreemd, omdat ik normaliter nooit problemen heb met onze remmen."

Lees ook

Helmut Marko onder de indruk

Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko bevestigde na de race dat er inderdaad problemen waren met de remmen van Max Verstappen, maar op de data konden de engineers niet zien wat er precies aan de hand was. Dit maakte het voor zowel het team als Max Verstappen onwijs lastig, maar de Nederlander is daar geweldig mee om gegaan, meent Marko.

"We moesten de remblokken veranderen [na de sprint] en op een of andere manier verslechterden die heel snel tijdens de race. Dat zorgde ervoor dat hij geen goed gevoel in de remmen kreeg. Soms remde hij volledig op de voorkant van de auto en soms remde hij volledig op de achterkant. Maar de engineers konden niks zien op de data", begint de Oostenrijker.

Dat Verstappen daar zo goed mee om wist te gaan, liet Marko sprakeloos achter.

"Het was heel lastig voor hem om op de limiet te rijden. Maar hij omzeilde de problemen op een meesterlijke wijze", aldus een trotse Marko.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen