Door de chaos binnen Red Bull Racing loopt het team gevaar dat er een aantal hooggeplaatste werknemers zullen vertrekken bij het team. Max Verstappen heeft al duidelijk gemaakt dat hij de deur achter zich sluit als Helmut Marko niet meer aanwezig is in de Red Bull-garage en vanuit Italië kwamen er geruchten dat ook Adrian Newey en Pierre Waché aan een vertrek zaten te denken.
Newey [de Chief Technical Officer van Red Bull Racing] en Pierre Waché [technisch directeur] zouden gefrustreerd zijn over de manier waarop men binnen Red Bull Racing met elkaar omgaat. Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport heeft Christian Horner meerdere werknemers tegen zich in het harnas gejaagd, waaronder Newey.
In 2023 heeft de legendarische ontwerper al laten weten dat hij baalt dat hij nooit voor Ferrari heeft gewerkt én dat hij nog nooit een auto voor Lewis Hamilton ontworpen heeft. Vanaf 2025 zou hij twee vliegen in één klap kunnen vangen, omdat Hamilton de overstap maakt naar het Italiaanse team. Met alle commotie rondom Red Bull Racing zou dit wellicht een ideaal moment zijn voor Newey om over te stappen naar Ferrari en volgens media uit Italië zou Ferrari zelfs al contact gezocht hebben.
Als Helmut Marko door Motorsport-Total gevraagd wordt of hij weet van enige interesse van Ferrari in Adrian Newey, zegt Marko alleen dat hij hoopt dat de ontwerper niet naar één van de grootste concurrenten van zijn huidige team vertrekt: "Newey naar Ferrari? Ik hoop het niet", is de reactie van Marko op die vraag. "Door te blijven verbeteren en door succesvol te blijven, hopen we dat dat een geruststellende omgeving zal zijn."
Waar de topadviseur van Red Bull hoopt dat Newey niet naar Ferrari vertrekt, is hij van mening dat het Italiaanse team ook zonder Newey al een goede prestatie levert. Charles Leclerc en Carlos Sainz [Oliver Bearman in Jeddah] komen steeds dichterbij en de Oostenrijker verwacht dat de aankomende races veel lastiger gaan worden dan de eerste twee.
"We hadden meer degradatie op de harde band dan we hadden verwacht en Ferrari komt dichterbij. Op dit circuit was het, hoe vreemd het ook lijkt, niet makkelijk om in te halen. Ik ben blij met de prestaties en de resultaten op twee heel verschillende circuits, maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn in Australië, Japan en China. We hebben gelukkig een auto die competitief genoeg lijkt voor Verstappen om zijn vierde titel te pakken, dat is ons doel", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website