Max Verstappen moest in de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië genoegen nemen met een vierde plaats, waarbij George Russell de pole wist te pakken. De Nederlander kwam niet verder dan de tweede startrij, omdat hij in Q1 een trip door het grind maakte en daarbij zijn vloer ernstig beschadigde. Volgens Helmut Marko is de vierde plaats van Max een serieus wonder.
Voorafgaand aan de kwalificatie wisten ze bij Red Bull dat het lastig zou gaan worden in de strijd met McLaren en Mercedes. Dat bleek ook zo te zijn, maar het werd extra lastig gemaakt door het foutje van Max Verstappen in Q1. Hierdoor ontstond er schade aan de vloer van zijn RB20, wat volgens Helmut Marko enorm was.
RN365 citeert de Oostenrijker, die aangeeft dat Verstappen een vracht aan downforce mistte in de kwalificatiesessie: "Ik ben in de wolken. Max ging in bocht negen naast de baan en liep schade op die ongeveer honderd punten downforce bedroeg. De monteurs hebben gedaan wat er in deze korte tijd mogelijk was qua reparatiewerk", zo begint Marko.
"Voor de rest hebben we nog wat aangepast aan de vleugelafstellingen en zo konden we de schade voor het laatste deel van de kwalificatie terugbrengen tot ongeveer twintig procent. En dan is de vierde plaats sensationeel." Dat zorgde ervoor dat Verstappen in Q3 nog altijd 20 punten downforce tekort kwam.
De Red Bull-adviseur laat daarna weten hoeveel rondetijd dat ongeveer is. Dit weekend heeft het Oostenrijkse team namelijk een update geïntroduceerd, die zes punten downforce opleverde. Volgens Marko was dat goed voor een halve tiende...
"We hebben een update gebracht die zes punten downforce telt en dat is ongeveer een halve tiende." Dat betekent dat Verstappen ongeveer twee tienden aan pure downforce tekort kwam, waarbij ook nog eens gezegd moet worden dat de auto door de schade anders aanvoelde en dus lastiger te besturen was.
"De auto was giftig en reageert vooral niet altijd op dezelfde manier", aldus Marko. De Red Bull-adviseur denkt dat de pole position vandaag buiten bereik lag, maar met die twee tienden verlies aan downforce was P2 zeker mogelijk geweest.
Lees het artikel op de mobiele website