Helmut Marko heeft van zich laten horen nadat Nico Rosberg zich kritisch heeft geuit over de strategie van Red Bull Racing tijdens de Grand Prix in Abu Dhabi. Het Oostenrijkse raceteam kon niet voorkomen dat Lando Norris als derde over de streep kwam.
Norris had aan een podiumplek genoeg in de Golfstaat en de Brit faalde dan ook niet tijdens de saaie laatste race van het seizoen. Verstappen moest winnen om een serieuze kans te maken en tegelijkertijd hopen op een fout van McLaren of Norris, zodat hij vierde of lager zou eindigen.
Zo ver kwam het niet en dat vond Rosberg toch wel bijzonder. Toen de Duitser in 2016 het kampioenschap won in Abu Dhabi, deed zijn titelconcurrent Lewis Hamilton er alles aan om coureurs achter Rosberg een kans te geven om in te halen, zodat de Brit uiteindelijk als kampioen over de streep zou komen. Datzelfde kunstje probeerde Verstappen niet.
"Ik ben een beetje verbaasd dat Max en Red Bull niet iets meer hebben geprobeerd", zei de Mercedes-wereldkampioen bij Sky F1.
Marko heeft nu uitgelegd hoe de vork aan de steel zit. De Oostenrijker legt uit dat het team niet veel anders kon doen dan hopen op de genialiteit van Charles Leclerc en George Russell.
"Het was niet helemaal genoeg, en het was één Red Bull tegen twee McLarens", vertelde Marko na de race tegenover onder andere PlanetF1.
"Helaas hadden we gehoopt dat Leclerc en Russell meer snelheid zouden hebben, maar dat was niet het geval. Zolang ze tweede en derde waren, kon er niks gebeuren."
"Ik bedoel, het was een slimme zet om Piastri op harde banden te zetten, daarom konden we het hele veld niet bij elkaar houden, want het voordeel zou aan de kant van Piastri hebben gelegen."
"Het probleem was dat Ferrari en Mercedes niet sterk genoeg waren. Ferrari had maar vijf, zes ronden, en toen waren de banden op. Max reed een super race, en ik denk dat we met deze strategie niets anders hadden kunnen doen. Geen safety cars, kortom, dit was een race zonder iets, zonder actie", aldus de adviseur van Red Bull Racing.
Lees het artikel op de mobiele website