Red Bull Powertrains gaat vanaf 2026 zelf de motoren volledig leveren aan Red Bull Racing en AlphaTauri, maar de voorbereiding daarop zijn al in volle gang. Helmut Marko heeft aan Motorsport.com laten weten dat de eerste 2026-krachtbron al compleet af is.
In 2021 werd bekend dat Honda aan het einde van het seizoen uit de Formule 1 zou stappen. Het management van de Japanse autofabrikant was van mening dat het deelnemen aan de koningsklasse van de autosport niet genoeg voordelen had voor de kosten die het met zich meebracht.
Het jaar dat Honda besloot te stoppen wonnen ze met Max Verstappen het kampioenschap én kwam er een nieuw management. De nieuwe beleidsbepalers wilden niets liever in de Formule 1 blijven, dus werd er een deal gesloten met Red Bull Racing. Honda zou tot en met 2025 de motoren blijven bouwen en leveren aan het Oostenrijkse team.
Maar een vervolg aan de samenwerking tussen Red Bull en Honda komt er na 2025 niet. Het team uit Milton Keynes besloot om de handen ineen te slaan met Ford en zelf de motoren te ontwikkelen vanaf 2026, als de nieuwe motorreglementen van start gaan.
Het duurt nog drie jaar voor deze motoren voor het eerst gebruikt worden in de Red Bull-bolides, maar de eerste paar krachtbronnen zijn al helemaal af. Dat laat Helmut Marko weten aan Motorsport.com. Binnenkort moet ook de elektrische afdeling draaiende zijn.
"Sinds het midden van vorig jaar draaien er zes testbanken in ons hoofdgebouw. Meer dan één motor is er al voltooid. De verbeteringen zijn al duidelijk te zien en het is gewoon de manier waarop je een motor ontwikkelt. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding van de ERS-activiteiten, die af moeten zijn in een à twee maanden. We liggen dus goed op schema", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website