Het einde van DRS is in zicht: wat komt er voor het systeem in de plaats?

| door I. van den Berg

In de donderdag gepresenteerde 2026-regels van de Formule 1 vielen een heleboel zaken op. Zo worden de auto's kleiner en zullen er op motorisch vlak een hoop veranderingen worden doorgevoerd. Ook zal het DRS-systeem verdwijnen, maar wat komt er voor het systeem in de plaats?

In 2022 werd de Formule 1-pikorde al flink opgeschrikt door nieuwe reglementen en in 2026 zal dat opnieuw het geval zijn, althans zo is de verwachting. Bij elke nieuwe set van regels wordt de pikorde immers flink door elkaar geschud.

Denk maar aan de reglementswijziging van 2014 toen Mercedes ineens van een middenmoter naar een topteam ging. Ook in 2022 was er zo'n verandering te zien, toen Mercedes van een topteam afzakte naar een team in de subtop.

Domper voor fans

Dat er over minder dan twee jaar nieuwe Formule 1-auto's op de grid zullen verschijnen, komt voor velen wellicht als zuur nieuws. Teams als Ferrari en McLaren lijken immers net in de buurt te zijn gekomen bij Red Bull en dus is een titelstrijd weer mogelijk.

Bij nieuwe regels is het vaak een team dat de absolute overhand neemt ten opzichte van de rest van de teams. Hierdoor blijft een titelgevecht vaak uit en kan een team er met alle prijzen vandoor gaan. Een dergelijk iets zagen we bij Mercedes in 2014 en bij Red Bull in 2023.

DRS verdwijnt

Er valt dus het een en ander te zeggen voor de nieuwe regels van 2026. Naast de eerder benoemde zaken zal ook het DRS-systeem op de schop gaan.

Daarvoor in de plaats komt een zogenaamd 'Manual Override'-systeem waarmee een coureur voor enkele seconden meer vermogen tot zijn beschikking krijgt. Met dit extra vermogen kan een andere coureur worden ingehaald.

Lees ook

X- en Z-mode

Naast dit nieuwe systeem zal de Formule 1 ook nog een nieuw systeem zien in 2026, namelijk de Z- en X-mode. Bij de X-mode zal er een klep in de achtervleugel opengaan waardoor er minder luchtweerstand is en er dus makkelijker kan worden ingehaald.

Nadat een coureur de X-mode heeft gebruikt, schuift de auto weer terug naar de Z-mode, een modus waarbij de auto de maximale hoeveelheid downforce heeft om zo snel mogelijk door de bochten te komen.

Hieronder staat een overzichtelijke video van het nieuwe systeem:

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen