Lando Norris heeft fikse kritiek ontvangen over zijn gebrek aan overwinningen in de Formule 1. De Brit maakt sinds de Grand Prix van Miami gebruik van de beste auto van het veld en vanaf dat moment heeft hij al elf races kunnen rijden met het snelste materiaal van alle coureurs. Maar heel veel zeges heeft dat nog niet opgeleverd.
In die periode heeft Lando Norris twee overwinningen op zijn naam geschreven, wat ook Max Verstappen en Lewis Hamilton is gelukt, terwijl de twee wereldkampioenen zeker niet de beste auto's van het veld hadden. In de internationale media heeft dat al gezorgd voor wat kritiek op Lando Norris, maar nu ook heeft Christijan Albers zich gemeld. De voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig analist bij Viaplay laat in zijn column voor De Telegraaf weten dat hij een beetje klaar is met McLaren en Norris.
Waar Albers zich vooral aan irriteert bij het team van McLaren is de manier van communiceren met de coureurs. Tijdens de Grand Prix van Italië kregen Lando Norris en Oscar Piastri te horen dat ze zich aan de 'Papaya Rules' - oftewel de regels opgesteld door McLaren - moesten houden. Maar dat kan niet op enige steun van Albers rekenen. De Eindhovenaar is van mening dat dit allemaal een marketingspelletje is van McLaren-CEO Zak Brown, die dan ook een veeg uit de pan krijgt van Albers.
"Van alle teksten vanuit het McLaren-kamp word ik ondertussen een beetje moe. De grote baas Zak Brown heeft het alleen maar over de ’papaya rules’. Wat een onzin allemaal, waar gaat dat over? Dan ben je toch alleen maar bezig met marketing. Dan moet het allemaal weer sexy klinken, maar het gaat gewoon over teamorders en dat je elkaar als teamgenoten moet laten leven", zo begint de Nederlander.
"In Monza hebben ze het twee weken geleden helemaal zelf verprutst. Je moet als team afspreken: je laat elkaar leven en we laten de volgorde zo, zoals-ie is na de eerste bocht. Nu haalde Oscar Piastri later Lando Norris nog in met alle gevolgen van dien. Al was het wel een geniale manoeuvre van Piastri, maar wel met veel risico’s. Dat was ook te zien aan het overstuur-moment van Norris. Ik weet ook zeker dat Piastri’s manager Mark Webber niet wil hebben dat Piastri voor langere tijd wordt aangewezen als 'nummer twee', want Webber is natuurlijk nog gefrustreerd over zijn eigen periode naast Sebastian Vettel bij Red Bull."
En Oscar Piastri is in de ogen van Albers ook helemaal geen nummer twee coureur tegenover Lando Norris. De Brit wordt door McLaren nu wel aangewezen als de nummer één, waarbij hij ook voorrang krijgt bij het uitdelen van teamorders en bij strategische keuzes, maar dat is volgens Albers niet helemaal terecht. Norris heeft namelijk nog niet aangetoond dat hij dat verdient.
Met de snelste auto van het veld had Lando veel meer moeten doen en Albers weet zeker dat als Verstappen in de McLaren MCL38 had gereden, de afgelopen races, dat er veel meer zeges richting de fabriek in Woking gekomen waren.
"Ik ben benieuwd hoe het verder gaat bij McLaren, nu teambaas Andrea Stella eindelijk heeft aangegeven dat Lando Norris een streepje voor heeft. Maar Norris moet het zelf ook afdwingen. Hij presteert lang niet zo constant als een Verstappen. Bij McLaren optimaliseren ze niet, dat is het grote probleem. Norris heeft pas twee races gewonnen, in Miami en in Zandvoort. Had Verstappen in die auto gezeten, dan had die er zeker zes gewonnen."
Lees het artikel op de mobiele website