Hoe de opmars van Aston Martin wordt tegengehouden door Mercedes

| door R. Willems

Aston Martin is dé grote verrassing van het 2023 Formule 1-seizoen. Het team van Lawrence Stroll was tijdens de eerste races van vorig seizoen nog meer dan twee seconden langzamer dan de RB18, maar daar is dit jaar geen sprake meer van.

Het team uit Silverstone heeft afgelopen winter een stap gemaakt van negen tienden, waardoor Aston Martin nu de grootste uitdager is van Red Bull Racing, al zit het nog altijd op bijna een seconde afstand van de auto van Max Verstappen en Sergio Pérez.

Maar volgens Formu1a.uno had Aston Martin nóg dichter bij de Red Bull RB19 kunnen zitten dan nu het geval is. De AMR23 van Fernando Alonso en Lance Stroll wordt namelijk tegengehouden door het concept van Mercedes. Hoe zit dat dan?

Lees ook

Hoewel Aston Martin dus een grote stap heeft gezet deze winter, valt er nog altijd veel grond te winnen ten opzichte van Red Bull. Vooral aan de achterkant van de auto's zijn er grote verschillen en dit is júist het gebied waar Aston Martin niks aan kan doen.

Het Britse team koopt namelijk de gehele 'achterkant' van Mercedes. De motor, versnellingsbak en achterophanging is allemaal afkomstig uit Brackley en wordt in Silverstone op de AMR23 gemonteerd. Daar ligt direct het pijnpunt voor Aston Martin.

Topsnelheid een minpunt

De Aston Martin AMR23 is lange na niet zo efficiënt als de Red Bull Racing RB19. Dit heeft te maken met de achterkant van de auto. Omdat Aston Martin de versnellingsbak koopt van Mercedes, hebben zij ook te maken met het vreemde concept van het team uit Brackley.

De Mercedes-versnellingsbak is breder aan de onderkant (door hun zeropod-concept) , waardoor er minder luchtstroming door de diffuser kan komen, wat met deze auto's de meeste downforce geeft zonder te veel luchtweerstand.

Hierdoor moet Aston Martin een grotere achtervleugel rijden dan Red Bull om hetzelfde downforce-niveau te halen, wat betekent dat er meer luchtweerstand is en dus een minder hoge topsnelheid. In beide kwalificatiesessies dit jaar verloor Fernando Alonso een halve seconde op de rechte stukken ten opzichte van de RB19.

Geen snelle oplossing

Volgens Formua1a.uno kunnen Aston Martin en Mercedes hier geen snelle oplossing voor vinden, wegens het budgetplafond. Wellicht kan de AMR23 later in het seizoen gebruik maken van een nieuwe versnellingsbak, als Mercedes een nieuw concept introduceert. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen