Hoe ziet het nieuwe kwalificatieformat in Imola eruit?

| door I. van den Berg

Tijdens de aankomende Grand Prix van Emilia-Romagna zal de Formule 1 kennis maken met een nieuw kwalificatieformat. Daarbij zullen coureurs in Q1 op de harde band rijden, in Q2 op de medium band en in Q3 op de zachte band.

Het is niet de eerste keer dit seizoen dat de Formule 1 wijzigingen doorvoert aan de indeling van een raceweekend. Ook in de straten van Bakoe kregen fans, coureurs en teams namelijk een ander format voorgeschoteld. Daarbij werden er twee sessie verreden op vrijdag, bestaande uit een vrije training en een kwalificatie voor de race van zondag. Op zaterdag werd er vervolgens gekwalificeerd voor de sprintrace die later op dag werd verreden. Op zondag werd er in het aangepaste format gewoon geracet zoals gebruikelijk.

In Imola gaat het format echter weer op de schop. Dan zullen coureurs namelijk de beschikking krijgen over elf setjes banden die worden verdeeld over drie dagen. Normaliter hebben teams en coureurs dertien banden tot hun beschikking.

Reden voor aanpassing(en)

Maar waarom gaat het 'oude' format in Imola veranderen? Dat heeft alles te maken met het doel van de Formule 1-organisatie om een stuk duurzamer te worden. Wanneer er per coureur immers twee setjes banden minder worden meegenomen naar een race, dan scheelt dat voor de hele grid 40 sets banden. Naast het verminderen van het aantal banden per coureur, wil de Formule 1 nog verder gaan in het verduurzamen van de sport.

Zo is er een plan om de races voor komend seizoen in te delen aan de hand van de verschillende continenten. Nu wordt er bijvoorbeeld achtereenvolgend geracet in Bakoe, Miami en Imola. Voor drie races wordt er door de teams dus heen en weer gevlogen tussen de Verenigde Staten en Europa.

Voor komend seizoen moet dat anders en dus zullen races die aan de andere kant van de wereld verreden worden, worden ingedeeld bij races die in de buurt liggen. Hoe het plan contractueel gezien in zijn werk gaat, is afwachten. Ieder circuit maakt immers een flinke som geld over naar de FOM (Formula One Management) om een race in een bepaald weekend te mogen organiseren.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen