Dat Lewis Hamilton ieder raceweekend een extreme afstelling uitprobeert, in de hoop dat de Mercedes W15 eindelijk dichter bij de concurrentie geraakt, is niet volgens iedereen een slim idee. Gary Anderson, voormalig ontwerper bij onder andere Jordan en Stewart Racing [nu Red Bull Racing], is van mening dat het team op die manier geen ontwikkelingen door kan voeren.
Ieder raceweekend in 2024 is eigenlijk een kopie van de vorige: Lewis Hamilton is redelijk tevreden met de afstelling van de auto op vrijdag, waarna hij er in de derde vrije training achter komt dat de achterstand op Red Bull en Ferrari te groot is. Hierdoor kiest hij ervoor om extreme veranderingen door te voeren aan zijn set-up voor de kwalificatie. Dan blijkt dat deze set-up niet werkt, waardoor hij weer achter teamgenoot George Russell moet starten, de de afstelling van de vrijdag gehouden heeft.
En zo gaat het al het hele seizoen bij Mercedes, wat volgens Gary Anderson onbegrijpelijk is. De Noord-Ier maakt tegenover The Telegraph duidelijk dat het kiezen van de extreme set-ups van Lewis Hamilton bijdraagt aan de moeizame periode van Mercedes. Hierdoor kunnen de engineers namelijk niet aan een basisplatform werken, welke ze ieder weekend kunnen verbeteren. Ze zijn door de keuzes van Hamilton een rode draad kwijt.
"De Mercedes is over het algemeen inconsistent. Dit alles brengt hem [Lewis Hamilton, red.] waarschijnlijk op een dwaalspoor en Hamilton lijkt niet bereid om de realiteit te accepteren", begint Anderson in zijn column voor de Britse krant. "Er is ook een domino-effect dat de ontwikkeling van de auto op lange termijn belemmert. Als je bij de set-up rare keuzes maakt, slaagt een team er niet in om een basislijn te vinden voor de prestaties en de set-up. Het beperkt het leren over de auto. Als dat ontbreekt, wordt het ontwikkelingspad, weten waar je aan moet werken in de windtunnel en het verbeteren van de aerodynamische prestaties, ook verwarrend."
Volgens Anderson moet Hamilton nu zijn verlies pakken en gewoon kijken en leren van George Russell, die ieder weekend een beter resultaat weet te scoren dan de zevenvoudig wereldkampioen. De jonge Brit kiest voor de wat veiligere optie, als het aankomt op de set-up, wat hem helpt in het vinden van de juiste balans.
"Het laat een team zonder positieve richting achter. Dit blijft een terugkerende kopzorg voor Hamilton, maar hij heeft in ieder geval een einddatum als hij naar Ferrari vertrekt. In de tussentijd, als hij het jaar niet wil afsluiten als de op één na beste coureur van Mercedes, moet hij kijken en leren van Russell en gewoon het beste halen uit wat hij heeft om mee te werken.
Lees het artikel op de mobiele website