De FIA heeft afgelopen week een nieuwe regel in het leven geroepen, welke vanaf de Grand Prix van Singapore gaat gelden. Het motorsportorgaan was van mening dat er meerdere teams gebruik maakten van 'flexibele vleugels', wat nu afgelopen moet zijn.
In 2021 kreeg Red Bull Racing al een tik op de vingers van de FIA voor het gebruikmaken van een achtervleugel die te ver doorboog. Mercedes klaagde daarover en de FIA ging mee in die klacht. Het team van Max Verstappen moest een nieuwe vleugel ontwerpen om nog door de keuring heen te komen.
Dit jaar komt er dus een nieuwe TD [technical directive] om de 'flexi-wings' voor eens en altijd af te stoppen. Volgens de FIA maken sommige teams nog steeds gebruik van voor- en achtervleugels die verder buigen dan is toegestaan.
Als Lewis Hamilton in Italië wordt gewezen op het feit dat de FIA heeft ingegrepen, laat de Brit weten daar blij mee te zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn met de dominantie van Red Bull Racing. Daarnaast kreeg Mercedes in hun dominante jaren ook constant te maken met regelwijzigingen, dan is het alleen maar eerlijk als dat ook bij Red Bull gaat gebeuren.
"Ik weet niet precies wat er is voorgesteld, want ik heb niets gehoord, maar we hebben door de jaren gezien dat er veel regels werden veranderd om ons af te stoppen en dat is beter voor de sport. Als je bijvoorbeeld kijkt naar 2020, waar wij onwijs sterk waren in de kwalificatie, namen ze onze kwalificatiemodus af [partymode-ban]. Daardoor kwam het dichter bij elkaar te liggen in de kwalificaties", begint Hamilton tegenover o.a. PlanetF1.
Volgens Hamilton moet de FIA in blijven grijpen tot de teams dicht genoeg bij elkaar liggen om het kampioenschap weer spannend te maken. Achter Red Bull Racing is het namelijk erg spannend tussen Mercedes, Ferrari, Aston Martin en McLaren en dat moet ook voor de eerste plek zo zijn.
"Als je ziet dat het kampioenschap achter Red Bull heel goed is, met onze strijd met de Ferrari's en Aston's, en dat alle andere teams dichter bij elkaar gekomen zijn, zie je dat de regelwijziging goed werkt. Maar in andere opzichten is er nog werk aan de winkel."
"Aan de ene kant verdienen de ingenieurs het [een voorsprong], want ze hebben goed werk geleverd, maar vanuit het oogpunt van een racefan willen we iedereen dichter bij elkaar zien."
Lees het artikel op de mobiele website