F1 Nieuws

Max Verstappen heeft fysieke klachten; FIA-directeur heeft slecht nieuws

Red Bull-coureur Max Verstappen in Qatar
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen heeft fysieke klachten; FIA-directeur heeft slecht nieuws

Red Bull-coureur Max Verstappen in Qatar
Red Bull Content Pool

Max Verstappen liet na de Grand Prix van Las Vegas weten dat hij aardig wat fysieke klachten heeft overgehouden aan het rijden in de huidige generatie Formule 1-auto's. Wegens het grondeffect-tijdperk werken de auto's het beste als ze zo laag mogelijk aan de grond liggen. Daarmee vliegt een coureur het snelst over het circuit, maar is het natuurlijk ook erg oncomfortabel.

Als een auto erg laag ligt - en deze F1-auto's moeten ook nog eens stijf worden afgesteld - worden de klappen door hobbels in het asfalt niet meer zo goed opvangen. De onderkant van de bolide knalt dan namelijk tegen de grond aan, wat ook wordt veroorzaakt door porpoising - waardoor McLaren werd gediskwalificeerd in Vegas.

Voor Verstappen is het de laatste jaren dan ook een hel geweest om deze generatie F1-auto's te gebruiken. Hij heeft veel fysieke klachten, waarbij vooral zijn rug het zwaar te verduren heeft gehad.

"Het is totaal niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt soms bijna uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn. Fysiek is het niet het fijnste geweest. Als je scans laat maken, dan zien die er gewoon niet goed uit. Kijk, als je het vergelijkt met motorcross, dan mogen wij niet klagen. Maar als je weet hoe het was – of hoe het kan zijn – dan kies ik liever voor wat we in 2015 en 2016 hadden", was Verstappen duidelijk na de race in Vegas.

FIA-directeur reageert

Inmiddels heeft Nikolas Tombazis, directeur van de Single Seaters bij de FIA, gereageerd op deze onthulling van Verstappen. In de ogen van de Griek worden zijn fysieke klachten inderdaad veroorzaakt door het feit dat de auto's laag aan de grond liggen. En daarin heeft de FIA-directeur slecht nieuws voor de viervoudig wereldkampioen: ook volgend seizoen, als de nieuwe regels van kracht gaan, zullen de auto's waarschijnlijk laag afgesteld moeten worden om snel te kunnen zijn - al is het in mindere mate dan nu het geval is.

"De natuurlijke richting van de aerodynamica voor volgend jaar geeft nog steeds de voorkeur aan laag rijdende auto's boven hoog rijdende auto's, maar niet in dezelfde mate", zegt Tombazis bij Motorsport.com. "De helling van de aerodynamica ten opzichte van de rijhoogte is verminderd, wat betekent dat het optimum iets hoger zal liggen en dat de auto's naar onze mening over het algemeen iets zachter zullen rijden om mechanische grip te hebben. Dat is natuurlijk wat we speculeren. We zitten niet echt daar om de condities van de auto's te bepalen, maar alle aanwijzingen die we hebben, wijzen erop dat het in dat opzicht iets beter zal zijn. Maar we zullen het pas zeker weten als we de auto's zien rijden."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties