In 2021 wist Red Bull Racing niet onder het budgetplafond te blijven. Het team uit Milton Keynes ging 400.000 dollar over de limiet heen, waarvoor ze flink werden gestraft door de FIA. Red Bull moest een dikke boete betalen en werd gedwongen om kostbare tijd in de windtunnel in te leveren.
De FIA gaf na lang onderzoek aan dat de budgetoverschrijding van Red Bull geen opzet was en niet gezien kon worden als vals spel. Maar het Oostenrijkse team kreeg alsnog een fikse boete: zeven miljoen dollar moest er aan de FIA overgemaakt worden en er werd tien procent van de toegewezen tijd in de windtunnel afgetrokken.
Volgens Red Bull Racing was deze straf nogal fors voor de kleine overtreding die ze begingen, maar daar is Lewis Hamilton het to-taal niet mee eens. De zevenvoudig wereldkampioen laat in Oostenrijk weten dat Max Verstappen helemaal geen effect heeft gevoeld van deze straf.
De Nederlander is 2023 uiterst dominant begonnen en heeft de leiding in het wereldkampioenschap stevig in handen. Dit zou volgens Hamilton niet mogelijk mogen zijn. Op de persconferentie in Spielberg laat hij dan ook weten dat Red Bull geen last heeft gehad van de straf.
"Dat denk ik niet", reageert Hamilton op de vraag of Red Bull iets heeft gemerkt van de sanctie. "De straf heeft ze helemaal niks gekost. Helemaal, helemaal, helemaal NIKS", zegt Hamilton. "Het [de boete] was zó klein", aldus de Brit.
Waar Lewis Hamilton dus meent dat Red Bull Racing er maar wat makkelijk vanaf is gekomen, meent Pierre Waché juist dat de straf van de FIA veel effect zal hebben. De technisch directeur van het Oostenrijkse team denkt dat dat later in het jaar zichtbaar zal zijn.
"Iedere straf gaat een effect hebben. We hebben een restrictie opgelegd gekregen als straf, maar ook omdat we aan de leiding gaan van het kampioenschap", zegt Waché tegen Sky Sports. Hoe hoger een team in de ranglijst staat, hoe minder tijd ze toegewezen krijgen in de windtunnel.
"We moeten hierdoor efficiënter omgaan met onze tijd in de windtunnel. Ik weet zeker dat onze prestaties daar later in het jaar onder gaan lijden."
Lees het artikel op de mobiele website