In 2022 introduceerde de Formule 1 een nieuw reglementenpakket, waarbij de focus veel meer zou komen te liggen op grondeffect, waarbij de vloer van de auto voor de meeste downforce zorgt. Deze regelwijziging kwam er om het racen te bevorderen, wat ook direct effect bleek te hebben.
Maar bij een regelwijziging hoort er ook altijd een team dat het helemaal verkeerd inschat. In 2022 was dat Mercedes. Het team dat tussen 2014 en 2021 acht titels voor constructeurs op rij had gewonnen, moest ineens toezien hoe ze kansloos waren voor een overwinning. Vooral voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton kwam die klap hard aan.
Een paar maanden daarvoor had hij moeten toezien hoe Michael Masi zijn achtste wereldtitel hem ontnomen had en nu ontnam zijn team hem de kans om revanche te nemen. Tegenover de BBC spreekt de Brit zich uit over het begin van 2022, waarin hij direct merkte wat het verschil was tussen zijn auto en die van Red Bull Racing, welke wel direct competitief was.
"Als je naar Red Bull kijkt, die echt geweldig werk geleverd hebben, zag je dat ze vorig jaar in Bahrein ook last hadden van porpoising, maar dat losten ze binnen een week op. Als dat je lukt, en je bent bezig met het bouwen van een muur, kan je steen voor steen leggen en gewoon blijven uitbreiden, uitbreiden, uitbreiden", begint Hamilton.
"Misschien brachten zij ook weleens een onderdeel dat niet werkte, maar ze bleven maar beter uitbreiden. Terwijl bij ons, wij moesten onze hele muur neerhalen en weer vanaf nul beginnen."
Het probleem met de W13 - de auto van Hamilton in 2022 - was niet dat er te weinig downforce op de bolide zat. In tegendeel. Het had juist héél veel downforce, maar het pakket paste gewoon niet goed bij elkaar. Telkens als het team iets probeerde te vernieuwen, werkte het niet, waardoor het lang duurde voor er vooruitgang geboekt werd.
"Vorig jaar hadden we veel downforce op die eerste auto. We moesten er in principe heel veel downforce afhalen en dan langzaam proberen toe te voegen. Maar elke keer als we iets probeerden toe te voegen, werd de auto slechter. Dus het ging lange tijd niet beter."
"Ik denk dat we de auto nu veel beter begrijpen. Ze hebben op de achtergrond geweldige hulpmiddelen ontwikkeld. Dus ik ben natuurlijk hoopvol. Maar ik ga mijn adem niet inhouden", aldus Hamilton voor 2024.
Lees het artikel op de mobiele website